چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی نظر معلمان در مـورد جایگـاه هویـت اسـلامی و مولفه های آن در متون درسی مدارس ابتدایی است . روش تحقیق در محـدوده روش های توصیفی پیمایشی و نوع آن کاربردی است . جامعه آمـاری تحقیـق را کلیه معلمان مقطع ابتدایی جمعـا ٥٧١ نفـر و نمونـه آمـاری تحقیـق مطـابق جدول مورگان برابر ٢٣٠ نفر برآورد شده است . روش نمونه گیـری تصـادفی ساده و ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه محقق سـاخته بـوده اسـت . از دو روش توصـیفی و تحلیلـی (تـی اسـتودنت ) جهـت تجزیـه و تحلیـل داده هـا و اطلاعات استفاده شده است . مبنای نظری تحقیق مبتنی بر گفتار و دیدگاه امام علی (ع ) است و برای تک تک مولفه ها و شاخص ها از نگاه تیـزبین و مبتنـی بـر خرد ایشان استفاده شده است . یافته های پـژوهش نشـان مـی دهـد کـه میـزان توجه به شاخصه هویت اسلامی در برنامه درسی از دیـدگاه معلمـان در بعـد اعتقادی و رفتاری بیشتر از حد میانگین و در بعد تـاریخی در حـد میـانگین و در بعد سیاسی و فرهنگی کمتر از حد میانگین است .
خلاصه ماشینی:
"یافته های تحقیق ١- تا چه حد در برنامه درسی دوره ابتدایی به شاخصه هویت اسلامی در بعد اعتقـادی توجه شده است ؟ جدول ٣: داده های مربوط به سؤال اول با استفاده از توزیع t مقدار p آماره محاسبه شده )t( درجه آزادی انحراف استاندارد میانگین امتیازها تعداد 0/011 3/156 229 14/456 12/49 230 به منظور شناسایی و بررسی سنجش نظرهای معلمان در مورد کـم و کیـف مسـایل اعتقادی در برنامه درسی و تشخیص معنادار بودن آن برای گویه هـای مـرتبط از آزمـون 83 / تی تک نمونه ای استفاده شد و مطابق جدول شماره ٣ و با توجه بـه تـی محاسـبه شـده (٣/١٥٦) در سطح ٥ درصد از نظر آماری اختلاف معنادار اسـت .
٥- تا چه حد در برنامه درسی دوره ابتـدایی بـه شاخصـه هویـت اسـلامی در بعـد تاریخی توجه شده است ؟ جهت آزمون درستی این سؤال آزمون t تک نمونه ای استفاده شد، که خلاصه نتـایج به صورت جدول زیر است : جدول ٧: نتایج آنالیز داده های مربوط به سؤال پنجم با استفاده از توزیع t مقدار p آماره محاسبه شده )t( درجه آزادی انحراف استاندارد میانگین امتیازها تعداد 0/034 -1/882 229 2/116 6/69 230 به منظور شناسایی و بررسی سنجش نظرهای معلمان در مورد کـم و کیـف مسـایل تاریخی در برنامه درسی و تشخیص معنادار بودن آن برای گویه هـای مـرتبط از آزمـون تی تک نمونه ای استفاده شد و مطابق جدول ٧ و با توجه به تی محاسبه شده (١/٨٨٢-) در سطح ٥ درصد از نظر آماری اختلاف معنـادار نیسـت ."