چکیده:
در این مقاله، یک مدل جدید برای بهینهسازی مسائل مربوط به مکانیابی تسهیلات، تخصیص خردهفروشها، کنترل موجودی و مسیریابی وسایل نقلیه ارائه گردیده است. در این مدل، خطمشی کنترل موجودی، برای خردهفروشهایی با تقاضای قطعی و معین تعیین، و به صورت دوره زمانی ثابت با تدارک مجدد موجودی، برای خردهفروشهایی که در یک مسیر قرار میگیرند، مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور، یک روش حل دقیق از طریق فرموله کردن مسئله به صورت برنامه ریزی عدد صحیح مختلط ارائه، و با توجه به NP-Hard بودن مسئله برای حل آن، یک روش ابتکاری بر پایه الگوریتم شبیهسازی تبرید توسعه داده شده است. برای بررسی کیفیت جوابهای بهدستآمده از این الگوریتم، روشی برای کران پایین پیشنهاد و مسئله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای حالات مختلف در نظر گرفته شده برای مسئله، نشان میدهد که الگوریتم ابتکاری پیشنهادی، یک الگوریتم کارا و سریع برای حل مسائل یکپارچه برای بررسی همزمان مکانیابی، مسیریابی وسائل حمل و نقل و کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین دوردهای با ابعاد مختلف میباشد.
خلاصه ماشینی:
توسعه مدل یکپارچه برای بررسی هم زمان مکان یابی، مسیریابی وسائل حمل و نقل و کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین دو رده ای 1 حسن حسینی نسب 2 علی صدیقی چکیده در این مقاله ، یک مدل جدید برای بهینه سازی مسائل مربوط به مکان یابی تسهیلات ، تخصیص خرده فروش ها، کنترل موجودی و مسیریابی وسایل نقلیه ارائه گردیده است .
واژگان کلیدی: مکان یابی، مسیریابی وسائل نقلیه ، کنترل موجودی، زنجیره تأمین یکپارچه ، شبیه سازی تبرید Keywords: Location, Vehicle Routing, Inventory control, Supply Chain, Simulated annealing.
6. Federgruen (1984) با توجه به NP-Hard بودن مسئله مسیریابی وسائل نقلیه (VRP١) به عنوان یکی از زیر مسئله های مسیریابی موجودی، در نتیجه خود مسئله IRP نیز NP-Hard است که به دلیل وجود تعداد زیادی متغیر عدد صحیح در مدل میباشد و در نتیجه روش های ابتکاری زیادی در این حوزه توسعه داده شده است که الگوریتم پیشنهادشده توسط ژائو٢ و همکاران (٢٠٠٨)، یکی از کاراترین و مناسب ترین روش های ابتکاری را برای حل مسئله مسیریابی موجودی ارائه میدهد.
لین ٢ و همکاران (٢٠٠٢)، برای حل مسئله مکان یابی– مسیریابی دورده ای با فرض محدودیت ظرفیت وسایل نقلیه و حداکثر طول مسیر، یک روش ابتکاری سه مرحله ای بر پایه سه الگوریتم شبیه سازی تبرید، انشعاب وتحدید و فروشنده دوره گرد ایجاد نموده اند.
هم چنین این تحقیق ، با مقایسه نتایج مسئله مکان یابی- موجودی ارائه شده توسط شن و همکاران (٢٠٠٧) و مدل پیشنهادی خود نشان میدهد که تصمیم گیری یکپارچه مکان یابی– مسیریابی– موجودی، باعث بهبود عملکرد کلی سیستم در کاهش هزینه های زنجیره تأمین خواهد شد.