چکیده:
مصر به دلایل زیادی از جمله دارا بودن وسعت و جمعیت مسلمان بالا، منابع طبیعی غنی، کارخانه های صنعتی بزرگ، درآمد ارزی فراوان از صنعت گردشگری، امکانات تجاری گسترده، موقعیت جغرافیایی - استراتژیک برتر در آفریقا و نزدیکی جغرافیایی به ایران در مقایسه با سایر کشورهای قاره آفریقا، جایگاه ممتازی در تجارت با ایران داراست . مجموعه این امکانات و توانمندیهـا زمینـه همکـاری اقتصـادی و گسترش روابط تجاری این کشور را با ایران میتواند فراهم کند ولیکن شکاف عمیقی میان ظرفیت های تجاری بالقوه و تحقق یافته ایران با مصروجود دارد که مقاله حاضر در صدد ارزیابی این پدیده است . مقاله حاضر با هدف ارزیابی ظرفیت های صادرات کالایی ایران به مصر با استفاده از شاخص های بـرآورد پتانسیل تجاری، مزیت نسبی و شاخص کسینوس طی ٢٠٠١- ٢٠٠٥م نوشته شـده و بـه ایـن نتـایج دست یافته است : براساس نتایج ، مصر با شاخص کسینوس ٠.٧٠٨ و ٠.٦٥٣ در واردات و صادرات از . به ایران بالاترین درجه اکمال تجاری در میان کشورهای قارة آفریقا با ایران دارد. همین طور، طی دوره مذکور، متوسط ارزش سالانه پتانسیل معمولی صادراتی ایران ٢١٤١.٩٠ میلیـون دلار بـوده کـه تنهـا ١١.٠٢ میلیون دلار در سال تحقق یافته است . در واقع ، متوسط ارزش سالانه پتانسیل معمولی صادراتی تحقق نیافته ایران به مصر ٢١٣٠.٨٨ میلیون دلار بوده است . همچنین درصد استفادهشده از پتانسـیل معمولی صادراتی ایران به مصر ٠.٥١درصد بوده که از پتانسیل معمولی صادراتی ایران بـه ایـن کشـور استفادهی نازلی شده است . در میان کالاهای دارای پتانسیل صادراتی بالای ایران به مصر، اقلام کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران که ارزش افزودة بالا، وزن حجمی پایین و ترجیحا مصرفی نهـایی هسـتند، در اولویت اول صادراتی ایران به مصر قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"در واقـع ، ایـن پـژوهش تـلاش دارد بـه بخشـی از سؤالات مربوط به تجارت با مصر پاسخ دهد؛ ازجمله درجۀ اکمال تجاری مصـر بـا ایـران چه میزان است ؟ ظرفیت صادراتی ایران به ایـن کشـور چـه میـزان اسـت و چقـدر از آن تحقق یافته است ؟ ایران در صادرات چه کالاهایی به مصر ظرفیت صادراتی دارد؟ مقاله در ده قسمت نوشته شده است : طرح مسئله ، روش مطالعـه ، مطالعـۀ اقتصـاد و تجارت مصر، بررسی سیاست ها و برنامه های ایران در توسعۀ تجـارت بـا مصـر و ارزیـابی عملکرد آن، نقش بازیگران اصلی در عرصۀ اقتصاد و تجارت مصر، بـرآورد اکمـال تجـاری ایران و مصر، مطالعۀ الگوی صادراتی و تحلیل مزیت های نسـبی مصـر، مطالعـۀ تطبیقـی پتانسیل صادراتی ایران به مصر در مقایسه با سایر کشـورها، پتانسـیل صـادراتی کـالایی ایران به مصر و جمع بندی.
متغیرهای بخش خارجی (تجاری) اقتصاد جدول٦: اندازة تجارت مصر و ایران طی دو دورة زمانی مختلف ٢٠٠٤-١٩٨٠ / (UNCTAD, Handbook of Statistics, 2005, pp: 2-13, New York and Geneva) جدول٧: مطالعۀ تطبیقی ساختار تجارت مصر با ایران و جهان طی دو دورة زمانی ١٩٩٠ و ٢٠٠٤ / (UNDP, Human Development Report2006, Human Development Indicators, 2006, pp: 339-342) مجموعه امکانات و توانمندیهای یادشده در شاخص ها و جدول های فوق، میتوانـد زمینۀ همکاری اقتصادی و گسترش روابط تجاری این کشور را بـا ایـران فـراهم کنـد.
٢١ میلیون دلار (صادرات موجود صفر)؛ نتیجه گیری این مقاله با هدف ارزیابی ظرفیـت هـای صـادرات کـالایی ایـران بـه مصـر بـا اسـتفاده از شاخص های برآورد پتانسیل تجاری، مزیـت نسـبی و شـاخص کسـینوس طـی ٢٠٠١- ٢٠٠٥م نوشته شده و به این نتایج دست یافته است : ١."