چکیده:
مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی بین دختران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شده است.
مواد و روش ها: 242 دانش آموز دختر شهر تهران به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی است. قبل از مداخله آموزشی، پیش آزمون انجام شده و سپس براساس نتایج حاصله یک برنامه آموزشی در زمینه خشونت خانگی برای گروه مداخله اجرا گردید. 3 ماه بعد از مداخله همان پرسشنامه مجددا به افراد مورد مطالعه داده شد تا تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای- اسکوئر، ویلکاکسون و من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: نمرات آگاهی (324/0=P)، نگرش (05/0P>) و عملکرد (758/0=P) در دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشت اما بعد از آموزش نمرات آگاهی و در ابعاد الگوی اعتقاد بهداشتی نمرات حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده و عملکرد در دانش آموزان بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0/001) ولی در بعد راهنما برای عمل (837/0=P) و خودکارآمدی (262/0=P) این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر افزایش آگاهی، ادراکات ( نگرش) و عملکرد دانش آموزان در مورد رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی می باشد.
Introduction: This study aimed to determine the effect of education on health belief model on preventive behaviors of domestic violence among female secondary school students in Tehran.
Methods: 242 female students in high schools of Tehran were divided randomly into two groups (intervention and control). Data collection tool were a questionnaire composed of demographic information and health belief model structures before the intervention، a pre-test was performed، and then based on the results of a training program about domestic violence، and intervention was conducted in intervention group. 3 months after the intervention، the same questionnaires were given to fill out. Data were analyzed using SPSS software and Chi-Square، Wilcoxon and Mann-Whitney tests.
Results: The results showed that scores of knowledge (P=0.324)، attitude (P>0.05) and practice (P=0.758) in both intervention and control groups were not significantly different before training، but after training، knowledge scores and in the case of health belief model scores of perceived susceptibility، perceived severity، perceived benefits، and perceived barriers and performance significant difference was observed (P<0.001) but in the case of operation (P=0.837) and efficacy (P=0.262) the difference was not significant statistically.
Conclusions: The results of this study showed the effect of education on health belief model on awareness، perceptions، attitude and practice of students about domestic violence about preventive behaviors. A training program based on this model for female students in all academic courses was proposed to be implemented.