چکیده:
بهاره عزیزینژاد[1]* چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی با پیش و پس آزمون است. جامعۀ آماری مشتمل بر همۀ دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر ارومیه است. حجم نمونۀ آماری 80 نفر است که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است مشتمل بر ابعاد سهگانۀ فرایافتهای دینی در حوزه اعتقادات، احکام و اخلاق که پایایی ابزار با آلفای کرونباخ در حد مطلوب و به مقدار 81/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آمار استنباطی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق فرایافتهای دینی تفاوت معنادار دارند (05/0>00/0P=) و با اطمینان 95%، تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در ابعاد اعتقادات، اخلاق و احکام تأثیر مثبت دارد. بدین ترتیب، درک فرایافتهای دینی در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق از طریق داستانهای قرآنی، در قیاس با شیوۀ مستقیم و معمول بهتر انجام میشود. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصله ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
يافته هـاي پژوهش حاکي از آن است که ميانگين نمـرات پـس آزمـون در دو گـروه آزمـايش و گـواه در بعدهاي اعتقادات ، احکام و اخلاق فرايافت هاي ديني تفاوت معنادار دارنـد (٠٠٥>٠٠٠=P) و با اطمينان ٩٥%، تعليم از راه داستان هاي قرآني بر درک فرايافت هـاي دينـي دانـش آمـوزان پايـه پنجم ابتدايي در ابعاد اعتقادات ، اخلاق و احکام تأثير دارد.
به اين ترتيب ، پرسش اصلي تحقيق حاضر اين است که آيا تعليم داستان هاي قرآني بر درک فرايافت هاي ديني دانش آموزان تأثير دارد؟ داستان يا قصه به حکايت يا نوشته اي اشاره دارد که در ازمنـۀ کهـن ، شخصـيت هـاي مختلـف خيالي يا واقعي ، ماجراهايي را در آن رقم مي زدند.
با توجه به مطالب بيان شده و تحقيقات انجام يافته و با توجه به اين نکته که بازگويي و طرح داسـتان هـاي قرآنـي نقـش اساسـي در يـادگيري، تفکـر و شناخت دارد، محقق در پي پاسخگويي به اين سؤال اصلي است که آيا طرح و بازگويي داستان هاي قرآني تأثيري بر درک فرايافت هاي ديني در دانش آموزان مقطع ابتدايي دارد؟ در همين راستا فرضيه هاي ذيل مطرح مي شوند.
بـراي تعيـين تـأثير متغيـر مسـتقل ، بـر درک فرايافت هاي ديني در بعد احکام در بين دانش آموزان ، با حذف اثر پيش آزمون ، از تحليل کوواريانس استفاده شده است .
بـر ايـن اساس مي توان گفت که با اطمينان ۹۵%، بازگويي داستان هاي قرآني بر درک فرايافت هـاي دينـي در دانش آموزان پايۀ پنجم ابتدايي تأثير دارد.