چکیده:
هدف اصلی مطالعهی حاضر بررسی روایی سازهی نسخهی ایرانی پرسشنامهی طرحوارهی یانگ- فرم 232 مادهای میباشد. 824 دانشجوی مقطع کارشناسی به پرسشنامهی طرحوارهی یانگ پاسـخ دادنـد. 671 نفر از این دانشجویان، پرسشنامهی افسردگی بک، پرسشنامهی اضطراب بک و پرسشنامهی سلامت روانی را نیز کامل کردند. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش ابلیمین، 13 عامل قابل تفسیر را نشان دادند. این 13 عامل از همسانی درونی و پایایی آزمون - بازآزمون رضایتبخشی برخوردار بودند. همچنین، عاملهای استخراج شده به طور مستقیم و معنیداری با نمرات افسردگی، اضطراب و سلامت روانی ارتباط داشتند که حاکی از روایی همگرایی پرسشنامهی طرحوارهی یانگ است. نتایج این مطالعه شواهد اولیه را در مورد روایی و پایایی رضایت بخش پرسشنامهی طرحوارهی یانگ در جمعیت غیربالینی فراهم میکند. اما، مطالعات آینده باید ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه را در جمعیت بالینی مورد بررسی قرار دهند.
The purpose of the current study was to determine the psychometric properties of Young Schema Questionnaire (YSQ)-long form، in a non-clinical sample. 824 undergraduate students completed Young Schema Questionnaire. 671 students
also completed BDI-II، BAI، and GHQ. Principal component analysis with oblimin rotation revealed 13 components. Test-retest and internal consistency validity scores
were acceptable. All 13 components were significantly correlated with BDI-II، BAI، and GHQ. The results of the current study are congruent with schema theory and also with
studies indicating that YSQ is suitable for measuring early maladaptive schemas. Farsi version of YSQ is applicable in nonclinical sample. Further studies are necessary to determine the psychometric properties of YSQ in clinical population.
خلاصه ماشینی:
"جدول (۲) ارتباط طرحواره های ناسازگار اولیه با پرسشنامه ی افسردگی بک - ویرایش دوم ، پرسشنامه ی اضطراب بک و پرسشنامه ی سلامت روان طرحواره های ناسازگار BDI-II BAI GHQ رها شدگی ۰/۶۱** ۰/۵۰** ۰/۵۴** انزوای اجتماعی ۰/۵۶** ۰/۴۰** ۰/۵۰** بی اعتمادی / بدرفتاری ۰/۵۵** ۰/۴۳** ۰/۴۸** آسیب پذیری نسبت به ضرر ۰/۶۱** ۰/۵۵** ۰/۵۹** یابیماری خود تحول نیافته ۰/۴۳** ۰/۳۸** ۰/۳۷** خویشتن داری و خود انضباطی ۰/۵۸** ۰/۴۵** ۰/۵۱** ناکافی ایثار ۰/۳۶** ۰/۲۵** ۰/۲۹** جلب توجه ۰/۵۲** ۰/۴۰** ۰/۳۹** منفی گرایی بدبینی ۰/۶۵** ۰/۵۲** ۰/۵۹** معیارهای سرسختانه ۰/۲۷** ۰/۲۳** ۰/۲۵** تنبیه ۰/۴۵** ۰/۳۰** ۰/۳۷** بازداری هیجانی ۰/۵۰** ۰/۳۹** ۰/۴۴** ناتوانی ۰/۶۵** ۰/۴۴** ۰/۵۱** **P< 0/01 جدول ۳ میزان همسانی درونی و پایایی آزمون - بازآزمون عامل های پرسشنامه ی طرحواره های ناسازگار را نشان می دهد.
جدول (۳) میزان همسانی درونی و پایایی آزمون - بازآزمون عامل های پرسشنامه ی طرحواره های ناسازگار طرحواره های ناسازگار همسانی درونی آزمون - بازازمون رها شدگی ۰/۸۴ ۰/۸۸ انزوای اجتماعی ۰/۸۴ ۰/۸۰ بی اعتمادی / بدرفتاری ۰/۸۵ ۰/۹۲ آسیب پذیری نسبت به ضرر یابیماری ۰/۸۳ ۰/۸۷ خود تحول نیافته ۰/۷۵ ۰/۷۸ خویشتن داری و خود انضباطی ناکافی ۰/۷۹ ۰/۹۱ ایثار ۰/۸۲ ۰/۹۰ جلب توجه ۰/۸۵ ۰/۹۳ منفی گرابیی بدبینی ۰/۸۱ ۰/۷۹ معیارهای سرسختانه ۰/۷۳ ۰/۶۹ تنبیه ۰/۷۸ ۰/۸۹ بازداری هیجانی ۰/۷۲ ۰/۷۸ ناتوانی ۰/۹۳ ۰/۹۱ بحث و نتیجه گیری به طو رکلی می توان از یافته های مطالعه حاضر چنین استنباط کرد که پرسشنامه ی طرحواره ی یانگ - فرم ۲۳۲ ماده ای از روایی و پایایی مطلوبی در میان دانشجویان ایرانی برخوردار است ."