چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش نوروفیدبک بر حافظهکاری بود، که به صورت نیمهآزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و پلاسیبو وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یکزبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و در نهایت به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش وپلاسیبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه پلاسیبو نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور مینشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحلهی پیش و پس از آموزش با پرسشنامه آزمون فراخنای حروف-ارقام مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنی داری بر حافظه کاری دارد.
The present research investigates the effects of neurofeedback on working memory. For this reason 30 monolingual (Fars) University students in 2 groups (experimental and placebo) were assigned. Participants completed the working memory test in two stages (pre-test and post-test). Data were analyzed through ANCOVA.
The result revealed that after 20 session of neurofeedback training، the experimental group exhibited improvement in working memory. Groups did have significant differences in working memory.
Neurofeedback (NF) refers to an operant conditioning paradigm where participants can learn voluntary control of distinct parameters of their electrical brain activity as measured by the electroencephalogram (EEG). Recent research focused on healthy individuals providing evidence that subjects are able to gain some control over different EEG components and thereby increase performance levels for working memory.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داده که نوروفیدبک پردازش توجه (اگنر۶ و گرازیلیر،۲۰۰۴)، دقت در آزمون حافظه کاری (ورنون و دیگران ، ۲۰۰۳) و عملکرد در آزمون چرخش ذهنی (هانس مایر۷ و همکاران ، ۲۰۰۵) را بهبود می بخشد.
در یـک بررسـی بـه ۳۲ دانشـجوی پزشـکی آموزش داده شـد که 1- Mann 2- Reker 3- Vernon 4- Frick 5- Grazilier 6- Egner 7- Hansmayr 8- Neurophysiologic 9- Delta 10- Theta 11- Alpha 12- Beta 13- Demos فعالیت ریتم حسی -حرکتی ۱ (SMR) (۱۲-۱۵هرتز) یا فعالیت تتا (۷-۴هرتز) را افزایش دهند.
نتایج بیانگر آن بود که گروه SMR بهبود معنی داری در منحنی عملکرد یادآوری ، تکالیف حافظه کاری معنایی و تمرکز توجه نشان دادند (ورنون و همکاران ، ۲۰۰۳).
نتایج تحقیق ورنون و همکاران (۲۰۰۳) نشان داد که ۸ جلسه نوروفیدبک برای ایجاد تغییرات معنی دار در EEG افراد سالم کافی می باشد، همچنین افزایش فعالیت SMR با بهبود اندکی در دقت پردازش توجه و بهبود چشمگیر عملکرد 1- Sensory – motor rhythme(SMR) 2- test of variables of attention(TOVA).
یافته ها به منظور بررسی این فرضیه که آموزش نوروفیدبک بر افزایش حافظه کاری در دانشجویان تأثیر می گذارد، نمرات حافظه کاری آنان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش و پلاسیبو با هم مقایسه شد.
تحقیقات قبلی نشان داده اند که حافظه کاری مبتنی بر مداری نرونی است که حاصل تعامل بین سیستم کنترل تـوجه واقع در کورتـکس پری فرونتال ۳ و ذخیره ی اطلاعات حسی در کورتـکس 1- Ratey 2- Damasio 3- Prefrontal cortex ارتباطی خلفی ۱ می باشد (سارسین ۲ و همکاران ، ۱۹۹۸، وان استین ۳ وهمکاران ،۱۹۹۹و وان استین و سارسین ، ۲۰۰۰)."