چکیده:
روش: در این پژوهش علمی کاربردی که بر مبنای رویکرد مردم به مردم برنامه­ریزی شده، از «چارچوب ارزشیابی برنامه­های سلامت اجتماع‌محور». که درمرکز توسعه سلامت عمومی اجتماع‌محور در کارولینای شمالی تهیه و به­کارگرفته ,استفاده شد. این چارچوب برنامه ارزشیابی مشارکتی را در قالب یک روش ارزشیابی پیشنهاد می­کند. این روش ارزشیابی به­ صورت موردی در پایگاه سلامت اجتماعی، در محدوده شهرداری منطقه 4 در شرق تهران با جمعیت تقریبی 63703 نفر در سال 1389اجرا شد. یافته‌ها: درمیان 6 شاخص موفقیت، اشاره شده توسط مشارکت کنندگان ارزشیابی( منابع مالی، منابع انسانی، ارائه خدمات، ارتباطات، عملیات مدیریتی , پایداری)، بالاترین میزان ظرفیت پایگاه در حوزه عملیات مدیریتی4/6% بوده و پایین­ترین ظرفیت در حوزۀ تأمین منابع مالی 2/5%بوده است. همچنین میزان رضایت مردم از همکاری با پایگاه 50% و میزان رضایت از خدمات ارائه شده از سوی پایگاه 48% بوده است. نتایج: ارزشیابی مشارکتی ثابت کرد که پایگاه نیاز به بهبود و توان‌افزایی دارد. همچنین این شیوه ارزشیابی توانست دانش ارزشمندی در رابطه با کارکاملا مشارکتی را تولید کند. به علاوه نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها برای لحاظ نمودن در برنامه‌های آتی روشن گردید.. درس آموخته در این شیوه ارزشیابی از دید مشارکت کنندگان در ارزشیابی مواردی چون گردآوری داستانهای موفقیت، به‌کارگیری اطلاعات گردآوری شده و حمایت از تغییر و بهبود در پایگاه بوده است.
خلاصه ماشینی:
ارزشیابان توان افزایی به مردم کمک می کردند تا در برنامه شان تفکر و بازخورد ارزشیابانه داشته باشند؛ شناخت بهره مندان کلیدی (افراد، سازمانها و ارگانهایی که به نوعی فعالیتهای هم هدف داشتند) و جلب مشارکت و حمایتهای لازم آنها در برنامه های سلامت اجتماع محور پایگاه ؛ دست یابی به توصیف درست و دقیق برنامه در دست اجرا و ایجاد هماهنگی و هم صدایی در تعریف اهداف و فعالیتها؛ تهیه و تدوین طرح ارزشیابی سلامت اجتماع محور برای پایگاهها و قابل استفاده برای ارزشیابی هرگونه طرح و برنامه سلامت ؛ جمع آوری آمار و اطلاعات در مورد فعالیت پایگاهها و تحلیل مستندات در سنجش میزان ثمربخشی پایگاهها در جوامع محلی ؛ تسهیل فرایندهای مشارکتی از طریق جلب مشارکت مردم جامعه محلی ، سازمانهای دولتی و غیردولتی در انجام برنامه ارزشیابی پایگاه سلامت اجتماعی بود.
آنها در این جلسات نکاتی چون ؛ اگر ارزشیابی نداشته باشیم ، نمی فهمیم که به نتیجه رسیده ایم یا نه ؛ وقتی خودمان را ارزشیابی کنیم اطلاعاتمان خیلی بیشتر می شود، ضعفها و کاستیهایی که در طول برنامه داشتیم مشخص می شود؛ به جای فرضیه های بی اساس ، داوری نظام دار داشته باشیم ؛ یافته را در برنامه های بعدی به کار بریم ؛ از سوءاستفاده از ارزشیابی و یافته های آن جلوگیری کنیم ؛ در تصمیم گیریها به صورت تیمی کار کنیم ؛ برای تصمیمها به گزارشات و مستندات کاملی از برنامه نیاز داریم ، اشاره کردند که به نظر می رسد این یافته قابل بررسی و تحلیل است و می توان از این یافته ها به عنوان دستاوردهای جانبی کار استفاده کرد.