چکیده:
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin-right: -2.3pt; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span lang="FA"><font face="times new roman, times, serif">یکی از نظریههای موجود در باره ی چگونگی رشد توانش منظورشناختی زبانآموزان نظریه ی اجتماعی-فرهنگی <i>ویگوتسکی</i> است. مقاله حاضر با بررسی یکی از مفاهیم این نظریه یعنی "حوزه رشد تقریبی" برای رشد توانش منظورشناختی زبانآموزان پرداخته و به دو سوال پاسخ می دهد: <a name="_GoBack"></a>اول اینکه آیا ارتباطی میان میزان کمک و حمایت ارائه شده به زبانآموز و سطح بسندگی زبانی او در یادگیری توانش منظورشناختی وجود دارد؟ دوم اینکه آیا ارتباطی میان "حوزه رشد تقریبی" فردی و "حوزه رشد تقریبی" گروهی وجود دارد؟ بدین منظور، بیست زبانآموز با دو سطح بسندگی زبانی انتخاب شده و به دو گروه تقسیم شدند. آموزش هر دو گروه بر اساس "حوزه رشد تقریبی" انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری میان سطح بسندگی زبانی و یادگیری توانش منظور شناختی وجود ندارد. از طرف دیگر، میان "حوزه رشد تقریبی" فردی و گروهی رابطه وجود دارد. این بدان معناست که دانش عمومی زبان تاثیر چندانی بر یادگیری توانش منظورشناختی ندارد. همچنین میتوان گفت که کمک ارائه شده به زبانآموز کاملا فردگرایانه است و بر اساس ظرفیت و توان فرد زبان آموز معنا و مفهوم پیدا میکند.</font><font face="B Zar"><o:p /></font></span></p>
خلاصه ماشینی:
Interface between L2 learners’ pragmatic performance, language proficiency, and individual/group ZPD Zia Tajeddin* (Professor of Applied Linguistics, Allameh Tabataba’i University, Iran) *Corresponding author email: zia_tajeddin@yahoo.
This study purported to explore the interface between the amount of scaffolding/assistance provided to EFL learners, their proficiency level, and individual/group ZPD.
Although Vygotsky’s research was concerned mainly with the cognitive development of children, another feature is that scaffolding is applicable to all learning including child/adult and formal/informal learning on the one hand and symmetrical (novice-novice) and asymmetrical (expert-novice) groupings on the other (Tharp & Gallimore, 1988; van Lier, 1996).
Although these studies are few, especially when it comes to L2 teaching and learning, the following are among the ZPD-sensitive studies carried out so far: Aljaafreh and Lantolf (1994), Nassaji and Swain (2000), Kozulin and Garb (2002), Poehner (2005), Ableeva (2010), Alavi, Kaivanpanah, and Shabani (2012), Mosleh (2011), and Tajeddin and his colleagues (Tajeddin, Alemi, & Pakzadian, 2011; Tajeddin & Tayebipour, 2012).
Is EFL learners' language proficiency related to the amount of scaffolding they require for the production of the speech acts of request and apology?
The second aspect focused on the relationship between the high-proficiency learners' general proficiency score rank and their scaffolding-getting rank when producing the speech acts of request and apology.
The second research question was aimed at exploring the relationship between each learner's individual ZPD and the ZPD of the group as a whole in the production of the speech acts of request and apology.