چکیده:
<div align="right" style="direction: rtl;">پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط میان سه متغیر مهم در معلمان زبان انگلیسی و موفقیت دانش آموزان آنها در فراگیری زبان خارجی انجام گردید. بدین منظور، به 105 معلم زبان انگلیسی از شهرهای شیراز و همدان، سه ابزار جهت جمع آوری اطلاعات داده شد: ابزار آموزش تفکر عمیق ( اکبری، بهزادپور، و دادوند، 2010)، پرسشنامه ی نگرش ها و عقاید در کنترل کلاس ((Martin, Yin, & Baldwin, 1998، و پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری زبان (Ardasheva & Tretter, 2013). همچنین نمره آزمون نهایی درس زبان انگلیسی2673 دانش‌آموز پایه سوم دبیرستان این معلمان جمع‌آوری شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری بین خصوصیات معلمان زبان انگلیسی و موفقیت زبان آموزان آنها وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که میان معلمان مرد و زن از لحاظ میزان تفکر و آگاهی از راهبردهای یادگیری زبان تفاوت معناداری وجود دارد؛ در حالیکه، هیچ تفاوت معناداری میان گرایش های مدیریت کلاس در بین این دو گروه مشاهده نشد. بعلاوه، تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که این متغیرها، می توانند حدود 47 درصد از واریانس موفقیت دانش آموزان را پیش بینی کند. در نهایت، با توجه به یافته های این پژوهش، پیشنهاداتی عملی جهت افزایش موفقیت زبان اموزان در کلاس های زبان ارئه می شود.</div>
خلاصه ماشینی:
An investigation into the relationship among EFL teachers’ reflection, classroom management orientations, and perceptions of language learning strategies and students’ L2 achievement Mohammad Hadi Mahmoodi* (Assistant Professor in TEFL, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran) *Corresponding author email: mhmahmoodi@yahoo.
To this end, 105 high school EFL teachers from Shiraz and Hamadan were asked to fill out three sets of instruments: the reflective teaching instrument, (Akbari, Behzadpour & Dadvand, 2010), the Attitudes and Beliefs on Classroom Control Inventory (Martin, Yin, & Baldwin, 1998), and the Strategy Inventory for Language Learning (Ardasheva & Tretter,2013).
Keywords: Reflection, Classroom Management Orientations, Perceptions of Language LearningStrategies, L2 Achievement, EFL Teachers Introduction Teachers have a critical role in learners’ achievement, and their characteristics can influence students’ performance (Lasley, Siedentop & Yinger, 2006; Rockoff, 2004; Sanders, Wright, & Horn, 1997).
e. teachers' reflection, classroom management orientations, and perceptions of language learning strategies are examined in the present study in order to identify their potential effects on students’ success or failure in learning a foreign language.
Thus, it is potentially worth shedding light on the contribution of each of these variables to students’ L2 achievement; considering the fact that teachers’ reflectivity, classroom management orientations, and perceptions of language learning strategies might lead to students’ higher performance and help L2 teachers to take better actions.
5. Among teachers’ reflectivity, classroom management orientations and perceptions of language learning strategies which one is the best predictor of students’ achievement?