چکیده:
گاهی برخی مطالب روشن مورد ابهام قرار میگیرد. از جمله این مطالب قداست طبیعت و احترام محیط زیست در تعالیم تحریف نشدة آسمانی است . با این حال ، برخی روشنفکران غربی چون ام .وایت (M-White) وجود بحران های فعلی در عرصه محیط زیست را ناشی از نگاه دینی به محیط زیست میدانند و معتقدند که تعلیمات دینی راجع به محیط زیست باعث نابودی مواهب طبیعی در جهان امروز شده است . واکاوی این مطلب نیاز به تحقیق دارد. رسوخ برخی افکار فلسفی نشات گرفته از ارسطو در رم باستان ، کالبد افکار مسیحی امثال وایت را تقویت میکند. در حالی که از نگاه فریقین آیات فراوانی در قرآن کریم وجود دارد که دیدگاه اسلام را دربارة محیط زیست بیان میدارد و انسان را امانت دار این موهبت عظیم الهی میداند و اصولی را برای برخورد با طبیعت ترسیم مینماید.
خلاصه ماشینی:
در حالی که از نگاه فریقین آیات فراوانی در قرآن کریم وجود دارد که دیدگاه اسلام را دربارة محیط زیست بیان میدارد و انسان را امانت دار این موهبت عظیم الهی میداند و اصولی را برای برخورد با طبیعت ترسیم مینماید.
هدف الهی نیز از خلقت انسان ، ساختن انسان کامل است و انسان جایگاه خاصی در جهان دارد و در کانون فضای کیهانی قرار دارد و در همان حال آگاه و نگهبان طبیعت است و اسمای همه موجودات را یافته و به عنوان خلیفه خداوند در زمین بر طبیعت حق سلطه و حکومت یافته است و این به معنای طغیان علیه آسمان نیست .
٤. وظیفه دین داران در حفاظت از محیط پاک در قبال بخشش های بیکران الهی، حفاظت از محیط سالم زندگی اعم از طبیعت سالم و اجتماع و اقتصاد سالم وظیفه انسان دین دار است که این وظیفه گاهی شکل فرهنگی به خود میگیرد که قرآن کریم میفرماید: «یزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمۀ» (جمعه : ٢)؛ پیامبران را فرستاد تا مردم را تزکیه و تعلیم نمایند و به آنان کتاب و حکمت را یاد بدهند.
یعنی خداوند بزرگ از انسان ها میخواهد که مقدس زندگی کنند و تقدس در زندگی به معنای زیبا زندگی کردن و زیبا بهره بردن از نعمت های الهی است و انسان میتواند کلیه امور خود را در راستای هدف الهی قرار داده و مقدس زندگی نماید و دایره تقدس فقط اندیشه آرمانی او نیست ، بلکه باید این اندیشه در زندگی بیرونی او هم نقش داشته باشد.