چکیده:
ارزیابی کیفیت در پیشرفت رشتههای تحصیلی نقش اساسی دارد. هدف پژوهش، طراحی الگوی تضمین کیفیت دوره آموزشی رشته مدیریت آموزشی است. پژوهش کاربردی و به روش آمیخته انجام شد. با انجام مصاحبه نیمهساختمند با 11 نفر از صاحبنظران و استادان رشته مدیریت آموزشی و تحلیل محتوای دادههای آن به روش مقوله بندی، هشت عامل مدیریت، برنامهریزی و سازماندهی گروه، استادان، دانشجویان و خدمات پشتیبانی به عنوان درونداد، فرایند آموزش و یادگیری و دوره آموزشی به عنوان فرایند و دانشآموختگان و آثار علمی به عنوان برونداد و پیامد الگوی تضمین کیفیت تعیین و برای هر عامل ملاکها و نشانگرهایی مشخص شد. جامعة پژوهش، همة اسناد علمی در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت رشتههای آموزشی بود که با روش نمونهگیری دردسترس، 37 سند به عنوان نمونه، مطالعه شد. با تحلیل محتوا، 28 ملاک و 86 نشانگر بهدست آمد. سپس 76 نفر از استادان رشتة مدیریت آموزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران و خبرگان به تعداد 76 نفر به عنوان جامعه پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان اهمیت نشانگرهای منتخب در تضمین کیفیت رشته بررسی شد. نمونهگیری به صورت هدفمند و حجم نمونه و جامعه برابر بود. برای تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف، تی (t) تک نمونه، رگرسیون همزمان استفاده شد و با تحلیل دادهها همة ملاکها ونشانگرهای منتخب برای ارزیابی هشت عامل موثر، تایید و ساختار مدل تعیین شد. مطلوبیت مدل با اجرای پرسشنامه و نمونه گیری هدفمند بین 14 نفر از صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"در پاسخ به سؤال دوم برای دستیابی به ملاکها و نشانگرهای هر یک از عوامل درونداد، فرایند، برونداد و پیامد تضمین کیفیت رشته مدیریت آموزشی 37 واحد مطالعاتی بررسی شد و با تحلیل محتوای آن اسناد، ضمن اینکه هشت عامل به دست آمده از مصاحبه با قوت تایید شد، سه ملاک و نه نشانگر برای عامل دانشجویان، سه ملاک و ده نشانگر برای عامل اعضای هیئت علمی، سه ملاک و نه نشانگر برای عامل امکانات، تجهیزات و خدمات پشتیبانی، شش ملاک و 19 نشانگر برای عامل جایگاه سازمانی، سازماندهی و مدیریت گروه، چهار ملاک و11 نشانگر برای عامل فرایند آموزش- یادگیری، سه ملاک و ده نشانگر عامل دورههای آموزشی مورد اجرا و سه ملاک و نه نشانگر برای عامل دانشآموختگان و سه ملاک و نه نشانگر برای عامل آثار علمی بهدست آمد، در جدول (1) یافتههای به دست آمده از تحلیل اسناد ارائه شده است."