چکیده:
هدف از این مقاله شناسایی عوامل تأثیرگذار بر میزان روایی نتایج ارزشیابی دانشجو از استاد است. روش تحقیق آمیخته مورد استفاده قرار گرفت. شرکتکنندگان در بخش کیفی اساتید رشته علومتربیتی و در بخش کمی دانشجویان ورودی سالهای تحصیلی 89 و 90 کارشناسی رشتههای علومتربیتی و روانشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند. در بخش کیفی از نمونهگیری گلولهبرفی و در بخش کمی تعداد 273 دانشجو از دو گرایش مدیریت آموزشی و مشاوره به روش تصادفی انتخاب گردید. از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامة محققساخته استفاده شد. همچنین برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی بهرهگیری شد. دادههای بخش کیفی به روش تحلیل محتوا و فرآیند کدگذاری تحلیل و عاملهای ویژگیهای دانشجویان، اساتید و سامانه ارزشیابی شناسایی شدند. در حوزه استاد ایجاد انگیزه و شوق علمی در دانشجویان، در حوزه دانشجو میزان علاقه دانشجو نسبت به درس، رشته تحصیلی و امید به آینده و در حوزه سامانه ارزشیابی نبودن ملاکهای دقیق در فرم ارزشیابی بیشترین اولویت را داشتند.
خلاصه ماشینی:
Greenwald دانلي و ووليسکرافت ١، ١٩٨٩)، توانايي حرفه اي استادان (جاشي٢ و همکاران ، ٢٠٠٤)، جنسيت استاد و دانشجو، رشته تحصيلي دانشجو (آهنچيان ، ١٣٨٢)، روايي و پايايي ناکافي پرسشنامه هاي ارزيابي اساتيد (تويودا و ناکامارا٣، ٢٠٠٤)، سختگيري در حضور و غياب ، الزام به رعايت دقيق زمان کلاس ، زمان توزيع پرسشنامه ، شيوه توزيع پرسشنامه و حجم درس (کيخائي و همکاران ، ١٣٨١ و سيف ، ١٣٧٠)، مقام علمي، محبوبيت استاد، مجرد يا متأهل بودن استاد، ميزان سرگرم کننده بودن استاد و نحوه ارتباط او و ويژگي هاي شخصيتي دانشجويان (جانسون ٤، ٢٠٠٦؛ مک آليستر٥، ٢٠٠٦؛ کوبرن ٦، ٢٠٠٦ و کاشين ٧، ١٩٩٥) مهارت هاي ارتباطي اساتيد و آراستگي ظاهر و شوخ طبعي استاد (اميني و هنردار، ١٣٨٧ و گشمرد و همکاران ، ١٣٩٠)، شيوه تدريس ، تسلط استاد در درس (گشمرد و همکاران ، ١٣٩٠)، قدرت بيان استاد، توان علمي، ويژگيهاي فردي و رفتاري (علياصغرپور و همکاران ، ١٣٨٩) و قدرت مديريت کلاس و ارتباط صميمانه با دانشجو.
اين نتايج نشان دهنده يکسان بودن ديدگاه هاي دانشجويان در جنس ، رشته تحصيلي و محل دانشگاه نسبت به عوامل تأثيرگذار بر نتايج ارزشيابي دانشجو از استاد است .
Australian national university student evaluation of teaching ANUSET: a Guide for Academic Staff.
"Course Evaluation: What are social work students' telling us about teaching effectiveness?" Journal of social work Education, 34 (2): 229-237.