چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجیمدل مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه کابل و به روش همبستگی انجام شده است. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت و به منظور اطمینان از روایی و اعتبار پرسشنامه، نظرات و پیشنهادهای سه نفر از مصاحبهشوندگان، سه نفر از استادان همکار و دونفر از دانشجویان دکتری مدیریت آموزشی و آموزش عالی در نهایی کردن گویههای پرسشنامه لحاظ شده است و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرانباخ با مقدار 94/0 بهدست آمده است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و یافتهها در قالب تحلیل معادلات ساختاری و لیزرل انجام شده است. پنج مؤلفه و مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی ازجمله شرایط و عوامل تأثیرگذار فردی، شرایط و عوامل سازمانی (دانشگاه)، شرایط و عملکرد مسئولان وزارت و دانشگاه، استراتژی بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی و نتایج اجرای برنامهها با زیر مؤلفهها، باعث شکلدهی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی شده است. نتایج شاخصهای برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش حاکی از آن است تمامی شاخصها در حد بسیار مطلوب گزارش شدهاند و همچنین متغیرهای پیشبین 60 درصد واریانس متغیرهای وابسته را تبیین کردهاند.
خلاصه ماشینی:
این مدل شامل سه مؤلفه اصلی به شرح زیر است : - توانمندسازی آموزشی (بهسازی برنامه درسی، تدریس و آموزش ) - توانمندسازی فردی (مشارکت در فعالیت های دانشگاهی به منظور رشد و توسعه دانشکده ، آموزش های بین فردی) - توانمندسازی سازمانی (بهبود دانشگاه برای تدریس و تصمیم گیری) در این الگو توانمندسازی اعضای هیئت علمی میبایست در سه حوزه ساختار (سازمان ، فضای مورد نیاز)، فرایند (تعاملات انسانی و ارتباطات ) و نگرش ها (ارزش ها، پیش فرض ها) انجام گیرد.
یافته ها بررسی آماری مدل ارائه شده در مورد سؤال تحقیق کمی: همان طور که اشاره شد بر اساس یافته های مرحله پژوهش کیفی و مدل پارادایمی به دست آمده ، مدلی فرضی تدوین شد که شامل متغیرهای شرایط و عوامل تأثیرگذار فردی و آموزشی با زیر مؤلفه های «برنامه و فعالیت توانمندسازی هیئت علمی، ابعاد و جنبه های عملکردی هیئت علمی در بعد بالندگی آموزشی، فردی و حرفه ای، ویژگیهای شخصیتی و پایگاه اجتماعی»؛ شرایط و عوامل سازمانی (دانشگاه ) در مورد کار و فعالیت اعضای هیئت علمی با زیر مؤلفه های «قوانین ، لوایح و مقررات ، ساختار و فرهنگ سازمانی، امتیازات مالی و حقوق مکفی اعضای هیئت علمی، جذب و گزینش افراد»؛ شرایط و عملکرد مسئولان وزارت و رهبری دانشگاه با زیر مؤلفه های «مدیران و مسئولان وزارت تحصیلات عالی و رهبری دانشگاه »؛ استراتژی بر بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی با زیر مؤلفه های «استراتژی نرم افزاری (آزادی و استقلال دانشگاه ) و استراتژی سخت افزاری (ایجاد مرکز انکشاف مسلکی ١ اعضای هیئت علمی)» و در نهایت ، نتایج و پیامد از اجرای برنامه ها بر رشد و ارتقای اعضای هیئت علمی با زیر مؤلفه های «نتیجه و پیامد در داخل دانشگاه و نتیجه و پیامد در خارج دانشگاه (اجتماع )» بود.