چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سبکهای رهبری مدیران با یادگیری سازمانی در مدارس مقطع متوسطة شهرستان ری است. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی بوده و جامعة آماری آن معلمان و کادر اجرایی دبیرستانهای دخترانه و پسرانة شهرستان ری است و 738 دبیر از میان 1792 نفر بهعنوان نمونة پژوهش در نظر گرفته شدند. برای تعیین سبک رهبری و یادگیری سازمانی از دو پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی از تحلیل عاملی و روش لوپ استفاده شد و در نهایت، پایایی محاسبه شده برای پرسشنامة سبک رهبری بهروش آلفای کرونباخ 87/0 و برای پرسشنامة یادگیری سازمانی 94/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش آمار توصیفی و آمار استنباطی(رگرسیون چندگانه بهروش گام بهگام و ضریب همبستگی پیرسون) بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سبکهای رهبری مدیریتی، مشارکتی، تبادلی، اخلاقی، پست مدرن، و اقتضایی با یادگیری سازمانی رابطة معنادار و مثبت وجود دارد و این متغیرها در مجموع 63 درصد واریانس یادگیری سازمانی را تبیین میکنند. رهبری مشارکتی بیشترین سهم را در تبیین یادگیری سازمانی دارد(45 درصد). به بیان دیگر، مدارسی که مدیر آنها دارای سبک رهبری مشارکتی است، از یادگیری سازمانی در حد مطلوبی برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
Goh& Richards (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ١، مؤلفه هایی که از فراوانی بیشتری در پژوهش هـا برخـوردار بودنـد و افراد بیشتری بر این آنها تأکید داشته اند، به عنوان مؤلفه های یادگیری سازمانی در نظر گرفته شد که عبارت اند از: ١.
Skerlavaj بنابراین ، با توجه به مطالب بیان شده ، هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطۀ بین سـبک رهبری مدیران با یادگیری سازمانی در مدارس مقطع متوسطۀ شهرستان ری است .
توزیع فراوانی تحصیلات کارکنان مدارس (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج نشان داد که سبک رهبری مدیریتی دارای بیشترین میانگین و سـبک رهبـری تبـادلی دارای کمترین میانگین است (جدول ٦).
میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های یادگیری سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) برای پاسخ به پرسش های ١تا ٦ پژوهش و بررسی رابطۀ بین سبک های رهبری مـدیریتی، مشارکتی، تبادلی، پست مدرن ، اقتضایی، و اخلاقی با یادگیری سـازمانی، مـاتریس همبسـتگی محاسبه شد.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی رابطۀ سبک های رهبری با یادگیری سازمانی در مـدارس اسـت .
نتیجۀ به دست آمده در پژوهش حاضر بـا نتیجـۀ پژوهش انجام شده توسط گاه (١٩٩٨) مبنـی براینکـه درسـازمانی کـه رهبـری مشـارکتی دارد، کارکنان تمامی سطوح سازمان در مباحث شرکت میکنند و در ایده های هم شـریک شـده و از یکدیگر میآموزند؛با پژوهش های والدمن و همکارانش (٢٠٠٥) وتأکید آنهـا بـر تـأثیر تشـریک اهداف مدیران دارای رهبری مشارکتی با دیگر اعضای سازمان به عنوان نوعی مکـانیزم تکمیلـی مؤثر بر توسعۀ یادگیری سازمانی(اشـکرلاواج ، ٢٠٠٧ بـه نقـل از الهیـاری ، ١٣٨٩)؛ و پـژوهش لیبلین و همکارانش (٢٠٠٠) همسویی دارد.