چکیده:
آموزش و پرورش میکوشد تا بهوسیلة آموزش الکترونیک از جدیدترین فناوریها در یادگیری برای توسعه، بهبود کارآیی، و فراهمسازی عدالت آموزشی بهره گیرد. این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر سبکهای آموزش مبتنی بر هوشهای زبانی، فضایی و حرکتی-جسمانی گاردنر، بر پیشرفت تحصیلی در آموزش ترکیبی انجام گرفت. در این پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دختر سال سوم رشتة کامپیوتر هنرستانهای کاردانش شهر اصفهان شرکت داشتند، که بهطور تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل از پژوهش، دو گروه از نظر نیمرخ هوشهای چندگانه و مشخصات زمینهای مقایسه شدند و تفاوت معنیداری(در سطح05/0p< ) در دو گروه مشاهده نشد. همچنین، از یک پرسشنامة پیشرفت تحصیلی معلم ساخته بهعنوان پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. آموزش در هر دو گروه بهصورت آموزش ترکیبی انجام شد. در گروه آزمایشی، علاوه بر روش مرسوم، از محتوای الکترونیکی محقق ساخته مبتنی بر هوشهای چندگانه استفاده شد. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش، بهطور معنیداری(در سطح05/0p< ) پیشرفت تحصیلی بالاتر دانشآموزانی را که همراه با محتوای الکترونیک با سبک آموزشی فضایی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزان گروه کنترل نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
پرسش ١: آیا ارائة محتوای الکترونیکی با سبک آموزشی مبتنی بر هـوش زبـانی گـاردنر،در آموزش ترکیبی بر یادگیری دانش آموزان دختر سال سوم رشـتة کـامپیوتر هنرسـتان هـای شـهر اصفهان در درس «کاربر دایرکتور» تأثیر دارد؟ جدول ٤: تحلیل کوواریانس نمرات روش تدریس مبتنی بر هوش زبانی در گروه های مورد مطالعه ( به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطورکه نتایج جدول ٤نشان می دهد، بین گروه ها در سطح ٠٠٥>P تفاوت معنی داری وجود ندارد، یعنی محتوای الکترونیکی با سبک آموزش مبتنـی بـر هـوش زبـانی ، در آمـوزش ترکیبی بر یادگیری دانش آموزان تأثیر نداشته است .
پرسش ٣: آیا ارائة محتوای الکترونیکی با سبک آموزشی مبتنی بر هوش فضایی گاردنر،در آموزش ترکیبی بر یادگیری دانش آموزان دختر سال سوم رشـتة کـامپیوتر هنرسـتان هـای شـهر اصفهان در درس «کاربر دایرکتور»تأثیر دارد؟ جدول ٦: تحلیل کوواریانس نمرات روش تدریس مبتنی بر هوش فضایی در گروه های مورد مطالعه ( به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطورکه نتایج جدول ٦نشان می دهد، بین گروه ها در سطح ٠٠٥>P تفاوت معنی داری وجود داردو با توجه به اینکه میانگین نمرة روش تدریس مبتنی بر هوش فضایی دانش آمـوزان گروه آزمایش از میانگین گروه کنترل بیشتر است ، این تفاوت به نفع گروه آزمایش است .
E-Learning & Multiple Intelligences Theory (MI) And Learner-Centred Instruction: Adapting MI Learning Theoretical Principles To The Instruction Of Health And Safety To Construction Managers.
Journal of College Teaching & Learning, 6(2), 49-58.
B-Learn Project: Research Reports & Examples of Best Practices, Estonia: UT – University of Tartu (Estonia) ,Open University Centre.