چکیده:
برای رسیدن به وضعیت مطلوب در مدیریت مدارس بستان آباد، شناسایی آسیب های مدیریتی هدف اصلی تحقیق بود. جامعه آماری پژوهش در مطالعه اکتشافی ما سه گروه، معلمان، مدیران و عوامل اداری بودند که در مطالعه نهایی به روش پیمایشی از 640 نفر معلم شهرستان بستان آباد 240 نفر براساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق، اکتشافی و پیمایشی توصیفی و تحلیلی بود؛ ابزار های مورد استفاده، مصاحبه باز در مطالعه مقدماتی و پرسشنامه در مطالعه نهایی بود. در این تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته ها نشان می دهند عامل های محیطی، سازمانی، انگیزشی دربعد ساختاری و مهارتهای انسانی، رهبری، آموزشی، اداری و مالی و پرورشی به عنوان عامل های مهارتی فردی مدیر، زمینه ساز آسیبهای مدیریتی در مدارس بستان آباد می باشند. بین عوامل ساختاری و آسیب های مدیریت رابطه ای مثبت و مستقیم وجود دارد و عوامل مهارتی و آسیبها رابطه ای منفی و معکوس دارند. همچنین عوامل مهارتی مدیران نسبت به عوامل ساختاری توانایی تبیین بیشتر آسیب های مدیریتی را دارند.
خلاصه ماشینی:
انصاف (١٣٧٧) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه سبک مديريت مديران با اثر بخشي آنان از نظر دبيران دبيرستان هاي دخترانه شهرستانهاي استان تهران به اين نتايج رسيده است : سبک رابطه مدار و توجه به روابط انساني در محيط کار با اثر بخشي آنان رابطه مستقيم دارد.
روش نمونه گيري ، در اين پژوهش تصادفي ساده بود؛ در اين پژوهش جهت ساخت فرضيه ها و پرسشنامه تحقيق به اطلاعاتي نياز بود که با مطالعه اکتشافي به روش مصاحبه عميق بدون ساخت از دو دسته جامعه آماري اول يعني مديران و کارمندان اداره بدست آورديم به اين ترتيب که عامل هاي ساختاري واحد آموزشي همچون عوامل محيطي - سازماني (مشارکت معلمان ،سازماندهي نيرو ها و کاربست سيستم پيشنهادات )- انگيزشي (رضايت شغلي و شيوه هاي تشويق ) به همراه ويژگيهاي مهارتي مديران (رهبري ، انساني ، آموزشي و اداري ، مالي ) در آسيب مديريتي مدارس موثر هستند که ماحصل نتيجه گيري از اين يافته ها در فرضيه ها نمايان است .
دکتري جامعه شناسي اقتصاد و جدول شماره (٢): نمايي از عامل هاي تحقيق و سهم هر يک از آنها (رجوع شود به تصویر صفحه) از طريق اين عامل ها مي توان به يک مدل کلي تر براي تحليل و تبيين پديده مورد نظر دست يافت از آنجا که عامل ها در دو بعد ساختي مدارس و مهارتي مديران بيانگر اثرات متغير هاي مطرح شده در آسيب زايي مديريت مدارس و بر عکس مي باشد، بنابراين سهم درصدي هر يک از عوامل در قالب جدول فوق نشان داده شده است .