چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش علائم اضطراب کودکان 10-8 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است. این پژوهش، بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شده است. 20 کودک 8 تا 10 ساله با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، و یا اضطراب اجتماعی پس از مصاحبه بالینی توسط روانپزشک کودک و نوجوان، ارزیابی با مصاحبه تشخیصی نیمهساختاریافته اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان و نوجوانان (K-SADS-PL) و قرارگرفتن در سطح بالینی بر اساس مقیاس اضطراب مبتنی بر DSM آزمون فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL)، با روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (گروه درمان و گروه انتظار) جایگزین شدند. مداخله درمانی مبتنی بر برنامه شناختی رفتاری انفرادی "Coping cat" به مدت 16 جلسه برای شرکتکنندگان گروه درمان اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون ناپارامتریک منویتنی، فریدمن و همچنین بررسی معناداری بالینی نشان داد درمان شناختی رفتاری "Coping cat" از نظر آماری (335/3-=Z ، 001/0p
خلاصه ماشینی:
٢٠ کودک ٨ تا ١٠ ساله با تشخيص اختلال اضطراب فراگير، اضطراب جدايي، و يا اضطراب اجتماعي پس از مصاحبه باليني توسط روان پزشک کودک و نوجوان ، ارزيابي با مصاحبه تشخيصي نيمه ساختاريافته اختلالات خلقي و اسکيزوفرنيا براي کودکان و نوجوانان (K-SADS-PL) و قرارگرفتن در سطح باليني بر اساس مقياس اضطراب مبتني بر DSM آزمون فهرست مشکلات رفتاري کودکان (CBCL)، با روش نمونه گيري در دسترس مبتني بر هدف به طور تصادفي در دو گروه ١٠ نفري (گروه درمان و گروه انتظار) جايگزين شدند.
نتايج نخستين کارآزمايي باليني تصادفي که در سال ١٩٩٤ توسط کندال روي ٤٧ کودک ٩ تا ١٣ ساله مبتلا به اختلالات اضطرابي انجام شد، حاکي از نرخ بالاي بهبودي علايم اختلال در کودکان تحت درمان شناختي رفتاري (٦٤%) نسبت به گروه کنترل (٥%) بود و اين نتايج در دوره هاي پيگيري نيز حفظ شد (جيمز و همکاران ، ٢٠٠٧).
نتايج اين پژوهش نيز نشان داد که درمان شناختي رفتاري با نرخ بهبودي ٦٠% يک درمان تأييد شده ١ براي اختلال اضطرابي کودکان است (والک آپ 2 آپ ٢ و همکاران ، ٢٠٠٨).
تنها يک پژوهش به بررسي درمان گروهي مبتني بر درمان شناختي رفتاري " Coping cat" روي ٣٠ دختر ١١ تا ١٣ ساله مبتلا به اضطراب ، در شهر خرم آباد انجام شده است که از اثربخشي اين برنامه در کاهش اضطراب نمونه ايراني حکايت ميکند (بساک نژاد و همکاران ، ١٣٨٩).
A review of cognitive- behavioral therapy for anxiety disorders in children and adolescents: Current status and future directions.
Cognitive behavioural therapy for anxiety disorders in children and adolescents.