چکیده:
زمینه و هدف: یکی از جریان های نو پژوهشی که علاقه مدیران و پژوهشگران را به میزان فزاینده ای تحت تاثیر خود قرار داده است، دوجانبه گرایی در سازمان می باشد، بدین معنی که یک سازمان با بهره مندی از چه سازوکارهایی می تواند در هر دو بعد اکتشاف و انتفاع موفق عمل نماید. در این مقاله، نگارندگان با بررسی ادبیات موجود در حوزه یادگیری دوجانبه و نحوه تعامل آن با ذخایر دانش سازمانی یعنی سرمایه فکری(سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی و سرمایه اجتماعی)، به دنبال تبیین سیستم های مدیریت منابع انسانی جهت سازگاری و توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان های خدماتی و نظامی برآمده اند.
روش: برای تدوین فرضیات و مدل مفهومی پژوهش از مطالعات عمیق مبانی نظری با رویکرد قیاسی استفاده گردیده است.
یافته ها و نتیجه گیری: پژوهشگران بر مبنای یک رویکرد منطقی و مطالعه عمیق نظریه ها و مدل های موجود در خصوص مفاهیم دوجانبه گرایی و پیرامون سه حوزه مدیریت منابع انسانی، سرمایه فکری و یادگیری سازمانی به مدل نهایی تحقیق دست یافتند که این مدل شامل دوجانبه گرا کردن برخی اقدامات مدیریت منابع انسانی جهت تعیین نحوه سازگاری و همسویی آن با ابعاد سرمایه فکری و درنهایت یادگیری دوجانبه(اکتشاف و انتفاع) سازمان می باشد. مدل طراحی شده و فرضیات تدوین شده ضمن پر کردن خلاهای تئوریک موجود در این سه حوزه پژوهشی امکان بسترسازی برای تحقیقات بیشتر پژوهشگران در آینده را نیز فراهم می آورد .
خلاصه ماشینی:
الگوي هم رديفي سيستم هاي مديريت منابع انساني جهت توسعه يادگيري دوجانبه در سازمان / ميرعلي سيد نقوي ١ و علي رضا کوشکي جهرمي ٢ تاريخ دريافت : 1392/05/09 تاريـخ اصـلاح : 1392/10/14 تاريخ پذيرش : 1392/10/15 چکيده زمينه و هدف : يکي از جريان هاي نو پژوهشي که علاقه مديران و پژوهشگران را به ميزان فزاينده اي تحت تأثير خود قرار داده است ، دوجانبه گرايي در سازمان مي باشد، بدين معني که يک سازمان با بهره مندي از چه سازوکارهايي مي تواند در هر دو بعد اکتشاف و انتفاع موفق عمل نمايد.
دوم : نشان خواهيم داد که سيستم هاي مديريت منابع انساني به عنوان مجموعه اقدامات مشخصي از مديريت منابع انساني ، چگونه با ابعاد متفاوت دوجانبه گرايي همسو خواهند گرديد؟ سوم : اين اعتقاد وجود دارد که قابليت هاي يک سازمان به منظور جذب دانش جديد (يادگيري سازماني ) به ميزان زيادي به ذخاير دانش موجود سازمان (سرمايه فکري ) و مرور نحوه مديريت سرمايه فکري به جهت گيري بين اکتشاف و انتفاع (دوجانبه گرايي ) بستگي دارد(کنگ و اسنل ، ٢٠٠٩: ١٦).
Ambidexterity نوآوري (گوتل ،٢٠١٣)، اين امکان را براي سازمان نيروي انتظامي فراهم مي آورد تا با مشخص کردن ترکيبات اصلي اقدامات مديريت منابع انساني که به سازمان ها جهت مديريت معماري هاي دوگانه سرمايه فکري و بنابراين يادگيري دوجانبه کمک مي نمايد، نيروي انتظامي را به سمت سازماني يادگيرنده با فعاليت در هر دو بعد اکتشاف و انتفاع سوق دهد.
Exploitaton-exploraton tensions and organizatonal am- bidexterity: Managing paradoxes of innovaton.
Linking organizatonal learning and customer capital through an ambidexterity context: an empirical investgaton in SMEs. Internatonal Journal of Human Resource Management, 18, 1720-1735.