چکیده:
مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه شیوههای مقابله با استرس و جراتورزی دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج و دانشآموزان غیر بسیجی بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود و جامعه¬ آماری را کلیه دانش آموزان پسر بسیجی آموزشدیده در پایگاههای بسیج مساجد ناحیه دو زاهدان به تعداد 1875 نفر و دانش آموزان پسر عادی مقطع متوسط ناحیه دو زاهدان به تعداد 4769 تشکیل می¬دادند. در این پژوهش از روش نمونه¬گیری، خوشهای چندمرحلهای استفاده گردید و تعداد 355 پرسشنامه از بین دانش آموزان عادی و 318 پرسشنامه از بین دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج گردآوری شد. ابزار شامل پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بلینگز و موس و جرات ورزی گمبریل و ریجی بود. نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج، در برخورد با موقعیتهای استرسزا، از پاسخهای (مقابلهای رفتاری، مقابلهای شناختی و مقابلهای حل مسئله) و دانش آموزان عادی مدارس در برخورد با موقعیتهای استرسزا، از پاسخهای مقابلهای متمرکز بر هیجان و پاسخهای اجتنابی بهره میبرند، همچنین دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج، از شیوههای جرات ورزی (پیشقدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، کنار آمدن و قبول انتقاد، ابراز وجود در موقعیتهایی که باید کمک کرد) و دانشآموزان عادی مدارس از شیوههای جرات ورزی (رد کردن تقاضا و پسخوراند منفی) بهره میبرند. بحث: دورههای بسیج مساجد تاثیر بسزایی در جرات ورزی و شیوههای مقابله با استرس در دانش آموزان دارد.
Introduction: The objective of this study was to Comparing Coping Strategies with stress and assertiveness in students trained in the Basij bases and normal students.
Method: This descriptive study followed a casualcomparative design and the statistical population included all male Basiji students trained in Basij bases in mosques in district two of Zahedan whom were 1875 individuals and normal male high school students in district two of Zahedan whom were 4769 individuals. In current study، sampling method was multistage cluster sampling and 355 questionnaires from normal students and 318 questionnaires from students trained in the Basij bases were collected. Tools were Billings and Mouse Coping Strategies Scale and Gambrill and Richy Assertiveness Questionnaire.
Results: Results of multivariate analysis of variance indicated that when dealing with stressful situations، students trained in the Basij bases applied (behavioral، cognitive، and problem-solving coping) responses and normal school students، when encountering with stressful situations، used emotionfocused and avoidant coping responses. Moreover، students trained in the Basij bases used assertiveness techniques (initiating social contact، coping and accepting criticism، and assertiveness in situations that some help should be provided) and normal school students applied assertiveness techniques (rejecting the demand and negative feedback).
Discussion: Basij courses in mosques have a significant impact on assertiveness and methods of dealing with stress in students.