چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی، هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکردهای یادگیری عمقی و سطحی دانشجویان بود.روش: بدین منظور 396 نفر از دانشجویان گروههای علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز (294 زن و 102 مرد) با روش نمونهگیری چندمرحلهای بهطور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی مربوط به یادگیری، باورهای معرفتشناختی، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و سیاهه رویکردها و مهارتهای مطالعه بر آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد یا همزمان تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان دادند که هیجان تحصیلی لذت از یادگیری و باور معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت پیشبینی کنندههای معنیداری رویکرد عمقی یادگیری هستند. از بین این دو متغیر، هیجان تحصیلی لذت از یادگیری دارای ارزش بتای مثبت و در مقابل باور معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت دارای ارزش بتای منفی بودند. در مدل پیشبینی رویکرد سطحی یادگیری، دو متغیر هیجان تحصیلی اضطراب و خستگی از یادگیری و باور معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی از لحاظ آماری معنیدار بودند. در این مدل، هر سه متغیر اضطراب، خستگی و دانش ساده/ قطعی دارای ارزش بتای مثبت در پیشبینی رویکرد یادگیری سطحی بودند.نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که مولفههای هیجانهای تحصیلی و باورهای معرفتشناختی بخش قابلتوجهی از رویکردهای سطحی و عمقی دانشجویان را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"رابطه باورهای معرفتشناختی، هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکردهای یادگیری سطحی و عمقی دانشجویان The Relationship between Epistemological Beliefs, Achievement Emotions, and Self Efficacy with Students’ Deep and Surface Learning Approaches اکبر رضایی1* دریافت مقاله: 03/08/1394 پذیرش مقاله: 20/02/1395 چکیده کلیدواژهها: 1.
پژوهـشهـای مختلف نشـان دادهانـد که عـوامل محیط آمــوزشی بر رویکــردهای یادگـیری دانشجویان تأثیر میگـذارند (برای مـثال، تومـاس 10 و بیـن 11 ، 1984؛ اسپیـت 12 و براون 13 ، 1990؛ آلدرسون 14 و وال 15 ، 1993؛ چنگ 16 ، 1997؛ فتحآبادی و سیف، 1386)؛ اما شواهد حاکی از آن است که افـراد به کنار آمدن با مـوقعیتهـای یـادگیری به شیـوه خاص خودشان نیـز تمـایل Learning approaches Diseth Martinsen Marton Saljo Deep Surface Eggen Kauchak Thomas Bain Speth Brown Alderson Wall Cheng دارنـد (بیگز 1 ، 2001؛ تایت 2 ، انتوستیل 3 و مـککیون 4 ، 1998).
در کل نتایج پژوهشهای موردبحث بهصورت مجزا ارتباط بین متغیرهای باورهای معرفتشناختی، هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکردهای یادگیری دانشجویان را نشان میدهند، با بررسی همزمان این متغیرها میتوان کارآمدی نسبی آنها در پیشبینی رویکردهای عمقی و سطحی را برآورد کرد؛ از لحاظ کاربردی انتظار میرود نتایج پژوهش حاضر با آشکار ساختن سهم هر یک از مؤلفههای باورهای معرفتشناختی هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی در درگیری شناختی دانشجویان، اطلاعات مفیدی را در اختیار استادان، مدیران و سایر دستاندرکاران نظامهای آموزشی (برنامه ریزان درسی و آموزشی) قرار دهد تا شرایط و موقعیتها را طوری تدارک ببینند که در آن دانشجویان به موفقیت تحصیلی بهتری نائل شوند.
The Motivated Strategies for Learning Quesstionnaire (MSLQ) De Groot Approaches and Study Skills Inventory for Students(ASSIST) یافتهها برای بررسی همبستگی بین مقیاسهای هیجانهای تحصیلی، باورهای معرفتشناختی، خودکارآمدی، اهداف پیشرفت و رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری دانشجویان از آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون استفاده شد."