چکیده:
مقاله حاضر تلاش کرده است از طریق یک مدل ساختاری و با استفاده از نـرم افـزار Amos بـه بررسی رابطه ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بپردازد. جامعه آماری تحقیـق حاضر را کلیه معلمان شهر کرمان که در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ در سه مقطع آموزش ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه مشغول به تدریس بودند، تشکیل می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد: تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروند سازمانی قابل توجه است . همچنـین میـان ابعـاد متغیـر عـدالت سازمانی (عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی ) و مولفه های رفتار شهروندی سـازمانی (نوع دوستی ، جوانمردی و فضیلت مدنی ) رابطه معناداری وجـود دارد و رابطـه عـدالت رویـه ای و تعاملی با رفتار شهروندی سازمانی قوی تر از رابطه عدالت توزیعی است .
خلاصه ماشینی:
بررسـی تـأثیر عـدالت سـازمانی بـر رفتـار شـهروندی سـازمانی معلمان 2 مهدی امیرکافی ١ * محمدحسن شمس الدینی چکیده مقاله حاضر تلاش کرده است از طریق یک مدل ساختاری و با استفاده از نـرم افـزار Amos بـه بررسی رابطه ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بپردازد.
, 1994; 1997; Ackfeldt & Coote, 2005; Barksdale & Werner, 2001; .
پیشینه تجربی تحقیق در چند دهه اخیر تعدادی از پژوهشـگران رابطـه بـین عـدالت سـازمانی و رفتـار شـهروندی سازمانی را مورد بررسی قرار داده اند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود: - تحقیق مورمن (١٩٩١) با عنوان «رابطه بین عدالت سـازمانی و رفتارهـای شـهروندی سازمانی : آیا ادراک از عدالت برروی رفتار شهروندی کارمندان تأثیر می گذارد؟» نشان داد که رابطه ادراک از عدالت (شاخص کلی عدالت سـازمانی ) بـا رفتـار شـهروندی سـازمانی مثبت و معنادار است .
) را در سـازمان آمـوزش و پـرورش عادلانـه بداننـد (عـدالت توزیعی ) و بر این باور باشند که فرایندهایی که از طریق آن تصمیمات مربوط به تخصـیص منابع و پیامدها اتخاذ مـی شـود، منصـفانه اسـت (عـدالت رویـه ای ) و سـرانجام آنکـه نحـوه برخورد مسئولان و مدیران آموزش و پرورش را در اجرای رویه ها، عادلانه ارزیـابی کننـد، بر اساس تئوری های مبادله اجتماعی ، بـده و بسـتان و برابـری احتمـالا آنهـا از طریـق انجـام رفتارهایی که برای سازمان سودمند است ، دست به عمل متقابل مـی زننـد و بـا انجـام رفتـار شهروندی سازمانی که فراتر از رفتار درونقشی و وظایف از پیش تعیین شده است ، درصدد جبران برمی آیند.