چکیده:
مقاله حاضر، رابطه حضور و تعامل در رسانه های اجتماعی را با ارزش های جوانـان مـورد مطالعـه قرار می دهد. پرسش اصلی این است که استفاده از رسانه های اجتماعی چه تاثیری بـر پایبنـدی جوانان به ارزش ها دارد. این مقاله به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس و بهره گیری از پرسشنامه اینترنتی محقق ساخته صورت گرفته است . جامعه آمـاری پژوهش را کاربران جوان رسانه های اجتماعی در پنج شهر اصفهان ، تهران ، تبریز، مشهد و ساری در سال ١٣٩٣ تشکیل می دهند و حجم نمونه برابر با ٢١٠٠ نفر است . یافته های پژوهش حـاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در رسانه های اجتمـاعی ، میـزان اسـتفاده از رسـانه هـای اجتماعی ، نوع استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در رسانه هـای اجتمـاعی و پایبندی جوانان به ارزش های خانوادگی ، دینی و اجتمـاعی و فرهنگـی رابطـه معنـادار معکـوس وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش حـاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در رسانه های اجتمـاعی ، میـزان اسـتفاده از رسـانه هـای اجتماعی ، نوع استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در رسانه هـای اجتمـاعی و پایبندی جوانان به ارزش های خانوادگی ، دینی و اجتمـاعی و فرهنگـی رابطـه معنـادار معکـوس وجود دارد.
بـه دلیـل اسـتفاده زیـاد جوانـان از رسانه های نوین ، نویسندگان این مقاله تلاش می کننـد بـا انجـام پژوهشـی تـأثیر رسـانه هـای اجتمـاعی را بـه عنـوان یکـی از ابزارهـای جهـانی شـدن ، بـر ارزش هـای خـانوادگی ، دینـی ، اجتماعی و فرهنگی جوانان مورد کنکاش قرار دهند.
چنانکـه نتـایج پژوهش حاضر نشان داده است ، در زمینه تأثیر رسانه های اجتمـاعی بـر پایبنـدی جوانـان بـه ارزش ها می توان گفت که بین مدت زمان عضویت در رسانه های اجتماعی ، میـزان اسـتفاده از رسانه های اجتماعی ، نوع استفاده و واقعـی تلقـی کـردن محتـوای مطالـب ارائـه شـده در رسانه های اجتماعی و پایبندی جوانان به ارزش های خانوادگی ، دینی و فرهنگی و اجتماعی رابطه معنادار معکوسی وجود دارد.
ایـن یافتـه هـا در راسـتای یافتـه هـای پـژوهش حسـینی (١٣٩٠)، ابوالقاسمی و دیگران (١٣٩٢)، افشار و همکاران (١٣٩٤) و تیلر (٢٠١٢) است که در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند: افرادی کـه از اینترنـت و شـبکه هـای اجتمـاعی مجـازی اسـتفاده می کنند، هویت و ارزش های خانوادگی ، دینی و ملی ضعیف تری نسـبت بـه کسـانی کـه از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند، دارند.