چکیده:
هدف این پژوهش ، مط العه نحوه بازاریابی کتاب های ورزشی از منظ ر تولیدکنندگان کتاب و فروشندگان آن بود و همچنین دو متغیر شهرت برند ناشران که حاصل فعالیت های ترویجی و روابط عمومی ایشان است و متغیر مشکلات نشر کتاب که لازمه تولید کتاب های مطلوب و انجام دادن بازاریابی موثر است ، نیز مورد بررسی قرار گرفت . روش انجام این پژوهش از نظ ر راهبرد و استراتژی، توصیفی و از نظ ر مسیر اجرا، پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. ابزار اندازه گیری این پژوهش دو پرسشنامۀ »محقق ساخته « بود که پس از اط مینان از روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه این پژوهش عبارت بودند از ١٥ ناشر کتاب های ورزشی و٢٥ فروشنده کتاب که نمونه گیری از آنها صورت نگرفت و تمام افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش گویای اهمیت عناصر پنجگانه آمیخته بازاریابی در روند بازاریابی کتاب های ورزشی بود که از آن بین ، عنصر محصول از دیدگاه ناشران و فروشندگان بیشترین اهمیت را داشت و تفاوت میانگین آرای افراد جامعۀ پژوهش در مورد عنصر محصول و روابط عمومی و همچنین شهرت برند معنی دار بود. نتیجه کلی پژوهش حاکی از کم توجهی تولیدکنندگان کتاب به عناصر آمیخته بازاریابی بود و یافته ها نشان داد که در بازاریابی کتاب های ورزشی باید به نیازهای مخاط بان توجه کرد و روش های ترویجی و ارتباط ی به منظ ور اطلاع رسانی و جذب جامعه به سمت کتاب های ورزشی تقویت شود و ناشران با تولید کتاب های مطلوب و استفاده از رسانه ها به معرفی برند خود اقدام نمایند تا ایجاد رقابت موجب تولید کتاب های با کیفیت شود.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي روند بازاريابي کتاب هاي ورزشي از منظر ناشران و فروشندگان دکتر سارا کشکر١*، دکتر حميد قاسمي ٢، ليلا حائري ٣ چکيده هدف اين پژوهش ، مط العه نحوه بازاريابي کتاب هاي ورزشي از منظ ر توليدکنندگان کتاب و فروشندگان آن بود و ِ همچنين دو متغير شهرت برند ناشران که حاصل فعاليت هاي ترويجي و روابط عمومي ايشان است و متغير مشکلات نشر کتاب که لازمه توليد کتاب هاي مطلوب و انجام دادن بازاريابي مؤثر است ، نيز مورد بررسي قرار گرفت .
نتيجه کلي پژوهش حاکي از کم توجهي توليدکنندگان کتاب به عناصر آميخته بازاريابي بود و يافته ها نشان داد که در بازاريابي کتاب هاي ورزشي بايد به نيازهاي مخاط بان توجه کرد و روش هاي ترويجي و ارتباط ي به منظ ور اطلاع رساني و جذب جامعه به سمت کتاب هاي ورزشي تقويت شود و ناشران با توليد کتاب هاي مطلوب و استفاده از رسانه ها به معرفي برند خود اقدام نمايند تا ايجاد رقابت موجب توليد کتاب هاي با کيفيت شود.
در مورد ارزش برند و رفتار مشتريان ، حسيني و همکارانش )١٣٨٨( در پژوهش نشان دادند که سه بعد کيفيت درک شده ، آگاهي و وفاداري به نام ونشان تجاري باپاسخ تمايل به پذيرش برند از جانب مصرف کننده و همچنين معرفي برند از جانب او به سايرين ، رابط ۀ معنادار ومثبت دارند؛ لذا تلاش هر سازماني از جمله انتشارات ورزشي در جهت معرفي مثبت و مناسب برند خود موجب جذب مشتريان بيشتر به سمت محصول از جمله کتاب هاي منتشر شده در حوزه ورزش ميشود.