چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی با تظاهر بی توجهی بود. در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانه یار به وسیله نرمافزار گاگنی پلاس برای ٦ کودک دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی (نوع اغلب بی توجه ) در قالب پژوهش موردی اجرا شد که آزمودنی ها به شکل دو به دو با خطوط پایه ٣، ٥ و ٧ گانه به مدت ١٥ جلسه سی دقیقه ای وارد مرحله درمان شدند و سپس مرحله پیگیری ١ ماهه اجرا شد. در راستای سنجش تغییرات از آزمون "برو- نرو" و مقیاس درجه بندی شدت مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین و فرم معلم ) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درصد کاهش برای هر یک از خردهمقیاسهای بازداری پاسخ (خطای ارایه و بازداری) برای کل آزمودنی ها به ترتیب برابر با ٤٢/٧١% و ٥٧/٩١% است . به نظر می رسد که بازتوانی شناختی رایانه یار در قالب جلسات فردی، می تواند درمان موثری در بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی باشد.
خلاصه ماشینی:
دانشیار گروه روانسنجی ، دانشگاه علامه طباطبائی"/> ٥ تاریخ دریافت : تاریخ پذیرش: چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی با تظاهر بی توجهی بود.
در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانه یار به وسیله نرمافزار گاگنی پلاس برای ٦ کودک دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی (نوع اغلب بی توجه ) در قالب پژوهش موردی اجرا شد که آزمودنی ها به شکل دو به دو با خطوط پایه ٣، ٥ و ٧ گانه به مدت ١٥ جلسه سی دقیقه ای وارد مرحله درمان شدند و سپس مرحله پیگیری ١ ماهه اجرا شد.
پژوهش های متعددی نشان می دهد که بازداری پاسخ یکی از شاخص هایی است که آزمودنی های دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی را از گروه کنترل سالم متمایز می کند (کاستلانوس و تانوک ، 4 .
Klinberg & Fernell نارسایی های حافظه در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی حمایت می کند اما یافته ها درباره سایر کارکردهای اجرایی متناقض گزارش شد به گونه ای که بر اساس نتایج این فراتحلیل ، اثر برنامه های بازتوانی شناختی رایانه ای روی توجه و بازداری به طور کامل قطعی نبود و باید به عنوان دسته دوم بعد از دارودرمانی به آنها نگریست (راپورت، اوربان، کافلر، فریدمن ١، ٢٠١٣).
در هر سه گروه قبل از شروع درمان در خط پایه های سه گانه ، متغیر بازداری پاسخ به وسیله آزمون "برو- نرو" و شدت اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی توسط خردهمقیاسهای درجه بندی کانرز (فرم والد و معلم ) اندازهگیری شد.