چکیده:
«پیشنهء علمی»به آمادگی فرد برای یادگیری هدفهای آموزشی گفته میشود.دستاوردهای پژوهشی نشان میدهند، تجربههای حرکتی و برخی از مؤلفههای پیشینهء علمی در موفقیتهای تحصیلی نقش مهی دارند.این پژوهش به منظور بررسی نقش تجربههای حرکتی و برخی مؤلفههای پیشینهء علمی شامل:نمرهء نظری آزمون ورود به دانشگاه، معدل دیپلم متوسطه و نوع دیپلم است که روی موفقیت تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور در سال 79 تا 80 انجام شده است نتایج پژوهش نشان میدهند که همبستگی مثبت و معنیدار آماری، بین نمرهء آزمون ورود به دانشگاه و نمرهء آزمون آمادگی جسمانی با موفقیت تحصیلی وجود دارد.به علاوه،همبستگی مثبت و معنیدار آماری بین نمرهء معدل دیپلم متوسطه با موفقیت تحصیل دیده شده است.یافتههای پژوهش، بالا بودن موفقیت تحصیلی دانشجویان با دیپلم ریاضیفنی را نسبت به سایر دیپلمهها تأکید میکند.به علاوه، نتایج تحقیق،حاکی از همبستگی آماری معنیداری بین متغیرهای معدل دیپلم و نمرهء آزمون ورودی با نمرات دورههای دانشگاهی است.روش تحقیق این پژوهش همبستگی و علی-مقایسهای(پس رویداد)بوده است. نمونهء آماری آن،460 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاههای دولتی هستند که به شیوهء خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند.از آمارهای تحلیل رگرسیون، t استودتن و ضریب همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش به منظور بررسی نقش تجربههای حرکتی و برخی مؤلفههای پیشینهء علمی شامل:نمرهء نظری آزمون ورود به دانشگاه، معدل دیپلم متوسطه و نوع دیپلم است که روی موفقیت تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور در سال 79 تا 80 انجام شده است نتایج پژوهش نشان میدهند که همبستگی مثبت و معنیدار آماری، بین نمرهء آزمون ورود به دانشگاه و نمرهء آزمون آمادگی جسمانی با موفقیت تحصیلی وجود دارد.
واژههای کلیدی:پیشینهء علمی،تربیت بدنی،موفقیت تحصیلی،تجربههای حرکتیمقدمه این مقاله گزارش پژوهشی است که با هدف بررسی اثر مؤلفههای تجربههای حرکتی و پیشینهء علمی،شامل:نمرهء نظری آزمون ورود به دانشگاه، معدل دیپلم متوسطه و نوع دیپلم،روی موفقیت تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی کشور انجام شده است.
یافتههای تحقیق در بررسی پیشینهء علمی،ابتدا متغیرهای نمرهء آزمون ورود به دانشگاه،نمرهء معدل دیپلم متوسطه و نوع دیپلم با یکدیگر مقایسه شده،سپس سطح موفقیت تحصیلی دانشجویان با پیشینهء علمی متفاوت و همبستگی بین متغیرهای تحقییق نشان داده شده است.
همبستگی بین متغیرهای پیشینهء علمی تجربههای حرکتی با موفقیت تحصیلی با توجه به وجود تفاوت معنیدار بین برخی عاملهای پیشینهء تحصیلی و تجربههای حرکتی آزمودنیها،همبستگی بین این عاملها با موفقیتهای تحصیلی دانشگاهی نیز بررسی شده است.
بین متغیرهای تحقیق با مقیاس فاصلهای که شامل:نمرهء آزمون نظری و عملی(آمادگی جسمانی)ورود به دانشگاه،نمرهء معدل دیپلم متوسطه با موفقیت تحصیلی،همبستگی مثبت وجود دارد و این رابطه از جدول 4.
موضوع همبستگی نیز معدل دیپلم،به عنوان یکی از شاخصهای اصلی پیشینهء علمی،با موفقیت تحصیلی دانشگاهی نیز در پژوهشهای دیگری مورد آزمون قرار گرفته است که نتایج بهدست آمده،غالبا مشابه و به نوعی حکایت از وجود همبستگی مثبت بین نمرهء معدل دیپلم متوسطه و موفقیت تحصیلی دانشگاهی دارد."