چکیده:
شورش «سفیانی» از مهم ترین نشانه های آستانه ظهور است. از روایات این گونه فهمیده می شود که فردی به نام سفیانی مهم ترین جریان ضد مهدوی را در آن زمان، رهبری می کند. این مقاله تلاش می کند به شیوه توصیفی و تحلیلی به بررسی نام و نسب سفیانی در مهم ترین منابع روایی شیعه بپردازد. بنابر این بررسی، به احتمال زیاد نام سفیانی، عثمان است. در مورد نسب او احتمالات متعددی وجود دارد؛ مانند انتساب به مکانی به نام «سفیان»، انتساب به فردی به نام «سفیان»، انتساب مجازی به ابوسفیان بن حرب، انتساب حقیقی به ابوسفیان بن حرب و داشتن نسب غربی که از این میان، انتساب حقیقی سفیانی به بنی امیه و ابوسفیان بن حرب، شواهد روایی قابل توجهی دارد. انتساب نژادی بنی امیه به روم نیز در ضمن این مباحث مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
Rebellion of " Sufyany " is said to be one of the most important signs of emergence of Mahdi. According to some Islamic narratives and traditions، a person called Sufyany will leads an anti-Mahdavi rebellion at that time. This paper attempts to examine the name and lineage of Sufyany with the descriptive and analytical method in some Shiite Hadith. The result of our search indicates that Ottoman is most likely the real name of Sufyan. There are several possibilities about his lineage، such as assignment to a place called "Sufyan"، or attribution to a man named "Sufyan"، a virtual assignment to Abu Sufyan Ibn Harb، the actual assignment to Abu Sufyan Ibn Harb and a western lineage. Amongst these possibilities، the most anecdotally evidenced are real assignment to the Umayyad and Abu Sufyan ibn Harb. Umayyad's racial assignment to Romans has also been discussed in addition.
خلاصه ماشینی:
"صرف نظر از ضعف سندی، محتوای این روایت درباره تطبیق روم بر بنی امیه، نه تنها مؤیدی در دیگر روایات ندارد؛ بلکه با محتوای خود این آیات نیز مخالف است؛ زیرا در این آیات، خداوند ابتدا از شکست روم خبر میدهد و سپس از پیروزی آنان در آینده نزدیک خبر داده میشود که در آن هنگام، با پیروزی رومیان، مسلمانان خوشحال میشوند؛ 2 در حالی که در تفسیر نقل شده از این روایت، با تطبیق روم، بر بنیامیه به جای شکست بنیامیه از پیروزی آنها خبر میدهد و به جای پیروزی آنان در آینده نزدیک، از شکست ایشان در هنگام ظهور قائم( و خوشحال شدن مؤمنان خبر میدهد که با مدلول آیه مخالفت دارد.
1 درست است که مخفی کردن نسبت غیر عربی بنیامیه، ممکن است نتیجه سیاستهای امویان و پیروان آنان باشد؛ اما چنین انگیزهای در دوران طولانی بنیعباس نبوده و اگر چنین اشکالی بر آنان بود، برای بنیعباس ـ که علیه بنیامیه قیام کرده بودند ـ دستاویز خوبی بود؛ اما در منابع تاریخی که تقریبا تمام آنها مربوط به این دوره و یا بعد از آن هستند، چنین چیزی نقل نشده؛ بلکه ـ چنان که اشاره شد ـ خلاف آن ثبت شده است؛ افزون بر آن، اگر شواهد یاد شده، این اطمینان را ایجاد میکرد که چنین دسیسهای تاریخی روی داده است، آن را میپذیرفتیم؛ اما ـ چنان که دیده شد ـ این احتمال جدی است که چنین دیدگاهی نتیجه برداشتهای غیر دقیق از برخی روایات بوده است."