چکیده:
هدف پژوهش حاضر، یافتن شیوه های نوین تامین مالی صداوسیما، بـه منظـور کمـک در مرتفـع ساختن تنگناهای مالی این سازمان بوده است . برای اسـتفاده از نظـر خبرگـان ، از روش مصـاحبه عمیق با ٥٥ نفر از متخصصان و مدیران رسانه ای به روش نمونـه گیـری هدفمنـد و گلولـه برفـی استفاده شد. نتیجه ، شناسایی٦٣ شیوه تامین مالی سازمان صداوسیما بود که در ١٣ دسـته «فـروش محصولات و خدمات سازمان »، «تامین مشارکتی هزینه تولید برنامه ها»، «فعالیت های غیررسانه ای»، «اینترنت و رسانه های نوین »، «پخش تبلیغات بازرگانی »، «آموزش و انتقال تجربیات »، «اخذ هزینـه دریافت از مخاطبان »، «تاسیس شبکه »، «شرکت های تابعه سازمان »، «مالکیت معنوی »، «کمک هـای مردمی »، «بودجه دریافتی از جانب دولت » و «سایر» طبقه بندی شدند. پس از آن نیز، ١٣ دسته یـاد شده ، در ٤ گونه «شیوه های بودجه ای»، «شیوه های درآمدزایی»، «شیوه های همگون » و «شـیوه هـای ناهمگون » نوع شناسی و تقسیم بندی شدند.
خلاصه ماشینی:
نتیجه ، شناسایی٦٣ شیوه تأمین مالی سازمان صداوسیما بود که در ١٣ دسـته «فـروش محصولات و خدمات سازمان »، «تأمین مشارکتی هزینه تولید برنامه ها»، «فعالیت های غیررسانه ای»، «اینترنت و رسانه های نوین »، «پخش تبلیغات بازرگانی »، «آموزش و انتقال تجربیات »، «اخذ هزینـه دریافت از مخاطبان »، «تأسیس شبکه »، «شرکت های تابعه سازمان »، «مالکیت معنوی »، «کمک هـای مردمی »، «بودجه دریافتی از جانب دولت » و «سایر» طبقه بندی شدند.
در این مقاله تلاش شده است تا با مطالعه تجربیات جهانی در زمینه شـیوه هـای تـأمین مالی سازمان های رسانه ای و همچنین دریافت دیدگاه های کارشناسـان ، راهکارهـایی بـرای بهبود وضع مالی و تقویت منابع درآمدی سازمان صداوسیما ارائـه شـود.
در یـک نگاه ، از این نظر که بودجه سازمان صداوسیما در قـانون بودجـه کـل کشـور همـه سـاله لحاظ میشود و تأمین آن بر عهـده دولـت اسـت ، مـیتـوان ایـن سـازمان را در دسـته رسانه های دولتی قرار داد (گرجی، ١٣٩٣)؛ اما از نگاهی دیگر و بر اسـاس وظـایفی کـه برای این سازمان تعریف شده است ، صداوسیما یک رسانه عمومی یا ملی است .
برای تحلیل شیوه های احصا شده در این پژوهش ، میتوان آنهـا را در یـک مـاتریس دو در دو، بر اساس همگون یا ناهمگون بودن و شیوه تأمین بودجـه یـا درآمـدزا بـودن دسته بندی کرد؛ شیوه های تأمین بودجه : منظور از شیوه های تـأمین بودجـه ایـن اسـت کـه سـازمان صداوسیما بدون هر گونه فعالیت اقتصادی یا فعالیـت هـای رسـانه ای بـا هـدف کسـب درآمد صورت میگیرد، منابع مالیاش تأمین شود.