چکیده:
زمینه و هدف هر سازمانی برای قضاوت راجع به کارایی و اثربخشی برنامههای خود نیازمند بررسی ارزیابی عملکرد است. چگونگی ارزیابی عملکرد و تعیین کارایی واحدهای تابعة پلیس راهنمایی و رانندگی که وظیفة خدمتگزاری به مردم را در عرصه جامعه به عهده دارند، همواره یکی از دغدغههای مدیران در جهت شناخت عملکرد مناسب بهمنظور بهبود کارایی و خدمترسانی بوده است. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین سنجههای ارزیابی عملکرد پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد به روش کارت امتیازی متوازن، در سال 1394 صورت گرفته است.روش نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و روش آن ازنظر گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش، شامل کارکنان پلیس راهنمایی رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 133 نفر بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 99 نفر محاسبه شد. برای نمونهگیری از روش تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها نیز، پرسشنامه مبتنی بر کارت امتیازی متوازن کاپلان و نورتون میباشد. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات خبرگان به دست آمد؛ پایایی آن نیز به کمک ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از عدد 7/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل[1] استفاده شد. یافتهها با توجه به نتایج تحلیل عاملی، 36 سنجه بر اساس چهار منظر مالی، اربابرجوع، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری استخراج و نهایی شد. برای رتبهبندی مناظر از آزمون رتبهای فریدمن استفاده شد. بالاترین رتبه به منظر مالی و پایینترین رتبه به منظر رشد و یادگیری مربوط میباشد.
نتیجهگیری پلیس راهور استان برای افزایش کارایی، اثربخشی و خدماترسانی خود، لازم است در درجة اول به تقویت شاخصهای مالی درزمینة استفادة بهینه از داراییها و مدیریت هزینهها بپردازد و در مرحلة بعدی با توجه بیشتر به شاخصهای استخراجشده در مناظر مربوط به اربابرجوع، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری زمینة ارتقای هرچه بیشتر عملکرد خود را فراهم آورد.