چکیده:
هدف این مقاله بررسی رابطه بین محافظه کاری وکمتر قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه وهمچنین رابطه بین محافظه کاری وکمتر قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه درشرکت های باعدم تقارن اطلاعاتی بالانسبت به شرکت های باعدم تقارن اطلاعاتی پایین دربورس اوراق بهادارتهران است.بدین منظور با استفاده ازروش نمونه گیری حذف سیستماتیک تعداد 89 شرکت فعال دربورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه بررسی انتخاب گردیده است.برای انجام این کار،رابطه بین متغیرها،با استفاده از روش همبستگی بین متغیر ها ومعادله رگرسیون ،ارزیابی وآزمون شدند.دراین پژوهش تاثیر سه عامل ویژگی بازارسرمایه شامل عرضه های عمومی اولیه،محافظه کاری حسابداری وعدم تقارن اطلاعاتی،موردبررسی قرار می گیرد.نتایج این بررسی نشان می دهدکه بین محافظه کاری حسابداری و کمتر قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه ارتباط معناداری وجودندارد وارتباط بین محافظه کاری حسابداری وکمتر قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی بالاتراست، نمایان ترنیست.
The main objective of this research is to investigate relationship between Accounting conservatism and underpricing initial public offerings also relationship between Accounting conservatism and underpricing initial public offerings in firms with high information asymmetry than firms with lower information asymmetry in TSE. For this purpose, 89 companies in TSE have been selected as a sample for review using sampling systematic elimination method. To conduct this study, relationship between variables is test using correlation and regression methods and soft were spss 19.In this study, three features of capital market, including underpricing initial public offerings, Accounting conservatism and information asymmetry is investigated. the survey result shows that there is not significant relationship between Accounting conservatism and underpricing initial public offerings and underpricing initial public offerings when information asymmetry is lower, is not more visible.
خلاصه ماشینی:
لذا مسئله اصلي پژوهش که اين تحقيق به آن پاسخ خواهد داد، عبارتست از اينکه : آيا در بورس اوراق بهادار تهران ،بين محافظه کاري و کمتر قيمت گذاري عرضه هاي عمومي اوليه رابطه معنا داري وجود دارد يا خير؟ و نيز آيا عدم تقارن اطلاعاتي اين رابطه را تحت تأثير قرار مي دهد؟ ٢- مباني نظري و پيشينه پژوهش ٢-١- عرضه عمومي اوليه اصطلاح عرضه عمومي اوليه که رواج آن به بازار هاي پر رونق ١٩٩٠ بر مي گردد، عبارت است از اين که يک شرکت براي اولين بار در طول دوران فعاليت خود اقدام به عرضه سهام به عموم مردم مي نمايد.
مراحل انتخاب جامعه و نمونه آماري پژوهش منبع : يافته هاي پژوهشگر پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٢٨/ زمستان ١٣٩٤ ٤-٣- مدل و متغيرهاي پژوهش مدل مورد استفاده در اين پژوهش براي آزمون فرضيه ها از مدل رگرسيوني خطي به شرح مدل (١) استفاده شده است : مدل (١ ) متغيرهاي تحقيق : متغير هاي اين پژوهش ، مشتمل بر سه دسته متغيرهاي وابسته ، مستقل ، کنترلي به NOORMAGS شرح زير است : ٤-٣-١- متغير وابسته در اين بررسي کمتر قيمت گذاري عرضه عمومي اوليه ((UP)MAAR) به عنوان متغير وابسته مي باشد.
با توجه به اينکه هدف اصلي اين پژوهش ، بررسي تأثير بين محافظه کاري حسابداري و کمتر قيمت گذاري عرضه هاي عمومي اوليه در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد، فرض اين تحقيق به شرح زير مورد آزمون قرار گرفته است .
٦- بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش رابطه بين محافظه کاري و کمتر قيمت گذاري عرضه هاي اوليه عمومي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسي قرار گرفت .