چکیده:
نقش طبقه اجتماعی افراد بر میزان بهرهوری آنان از اینترنت یکی از سوالات مناقشه برانگیزی است که پاسخ به آن در یک سر طیف به کمتر شدن شکاف طبقاتی به وسیله تکنولوژیهای نوین میرسد و در طیف دیگر عمیقتر شدن شکاف طبقاتی منتهی میشود.وبلاگها به عنوان یکی از پر نفوذترین رسانههای گروهی، نقشی عمده در فضای مجازی ایفا کردهاند. اطلاعات جا به جا شده در این رسانه پرحجم بوده است. وبلاگها یکی از منابع مهم برای کسب اطلاعات و همچنین ایجاد شناخت محسوب میشوند به طوری که میتوان گفت وبلاگها توانستهاند بازار انحصاری دیگر رسانههای جمعی را بشکنند و خود را به عنوان یک منبع شناختی معرفی کنند. شناخت مخاطبان وبلاگها و آگهی از طبقه اجتماعی آنان میتواند تلاشی در جهت کشف وجود یا عدم وجود شکاف آگاهی دیجیتال در فضای مجازی باشد.در این مقاله تلاش شده است تا با پیمایشی با حجم نمونه 815 نفر، روابط حاکم بر فضای مجازی ایرانی از حیث طبقه اجتماعی کشف و بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
"ولی نکته ی اساسی در اینجاست که آیا تمام افراد توانایی دسترسی به این منبع مهم کسب آگاهی را دارند؟ آیا به فرض دسترسی همگان به اینترنت، همه از پتانسیل یکسانی بر خوردارند یا هر چه توانایی های یک فرد برای استفاده از کامپیوتر و اینترنت بالاتر باشد بیشتر می تواند اطلاعات کسب کند؟ به طور خلاصه آیا به مانند ضرب المثل”پول، پول می آورد” دانش هم دانش می آورد و یا در شکل شدیدتر آن، منابع مالی و طبقه اجتماعی فرد باعث ایجاد شکاف عمیق دانشی بین طبقات مختلف جامعه می شود یا خیر؟ بی شک یکی از مهمترین حوزه های فضای مجازی ایرانی، وبلاگ ها هستند.
با توجه به اینکه وبلاگ ها به یکی از عرصه های بسیار مهم زندگی ایرانی تبدیل شده اند و در باب این پدیده نو ظهور در ایران تحقیقات جدی صورت نگرفته است، در این مقاله سعی شده است تا فضای مجازی ایرانی از دید نظریه شکاف آگاهی و همچنین تاثیر طبقه ی اجتماعی در میزان مصرف افراد از وبلاگ ها بررسی شود.
با توجه به داده های به دست آمده از جامعه ی آماری و با تحلیل داده ها بر اساس آزمون اسپیرمن باید گفت که هیچکدام از فاکتورهای طبقه ی اجتماعی، مانند تحصیلات و درآمد با میزان وبلاگ خوانی افراد هیچگونه رابطه ی معناداری ندارد و در نتیجه نظریه ی شکاف آگاهی و همچنین فرضیه مبنی بر این نظریه، یعنی فرضیه شکاف آگاهی دیجیتال رد می شود و نمی توان گفت که هر چه فرد از طبقه ی اجتماعی بالاتری برخوردار است به میزان بیشتری از وبلاگ ها استفاده می کند یا بالعکس."