چکیده:
به تبع توسعه، نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و جامع، از ضروریات است. از این رو هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه استراتژیک پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی با هدف انجام مطالعات تطبیقی، تحلیل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها و تدوین استراتژی ها است. روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) و بر مبنای هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادهها، به بررسی اسناد و مدارک بالادستی، مطالعه ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان پرداخته واز پرسشنامه عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر عملکرد پژوهشگاه تربیتبدنی(93/0= α) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل روسا و معاونین پیشین و حال پژوهشگاه، اعضای شورای پژوهشی و اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه بود ( 50N=). نمونه پژوهش، بهصورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. در این پژوهش در ابتدا به بررسی وضعیت موجود پژوهشگاه تربیتبدنی برمبنای (شاخصهای نظارت و ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موسسه های پژوهشی) پرداخته شد. فهرست اولیه از وضعیت موجود پس از نهایی شدن در جلسات شورای خبرگان در قالب پرسشنامهای برای نظرخواهی از نمونه آماری ارسال و جمعآوری گردید. جهت مقایسه و مطالعات تطبیقی از اطلاعات کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند، چین، ژاپن و پکن و به منظور تدوین استراتژی ها از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس سوات و آزمون های آماری متناسب همچون آمار توصیفی، آزمون دوجملهای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که پژوهشگاه تربیتبدنی ازنقطهنظر موقعیت استراتژیک در موقعیتWO قرار دارد؛ ازاینرو از جمله استراتژیهای پژوهشگاه تربیتبدنی به منظور استفاده از فرصت های روبرو و کاهش ضعف های درونی میتوانند شامل موارد زیر باشد: تدوین نظام نیازسنجی و امکانسنجی نیازهای پژوهشی جامعه در حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تدوین نظام تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و نوآوری پژوهشگاه، برنامهریزی بهمنظور هدایت منابع مالی به ماموریت اصلی پژوهشگاه و ..... با توجه به نتایج و یافته های پژوهش، می توان اذعان داشت که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تکیه بر استراتژی های محافظه کارانه خواهد توانست به اهداف متعالی سازمانی خود دست یابد.
خلاصه ماشینی:
"جدول4- نقاط قوت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ردیف عوامل میانگین رتبه 1 افزایش نسبی پژوهشگران در پژوهشگاه 97/9 2 ارتقای ساختار از پژوهشکده به پژوهشگاه 92/9 3 انجام طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای 33/9 4 وجود واحد ارتباط با صنعت در پژوهشگا ه با رویکرد درامد زایی و ارتباط موثر با جامعه 30/9 5 وجود نشریات علمی – پژوهشی تخصصی با گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی با نمایهISC 06/9 6 وجود گروه ها و کارگروههای پژوهشی تخصصی در پژوهشگاه 46/8 7 وجود ازمایشگاه مجهز در پژوهشگاه با امکان درامد زایی 24/8 8 وجود کتابخانه مجهز و بهره گیری از کتابخانه دیجیتال 18/8 9 تثبیت وضعیت پژوهشگاه بعنوان تنها مرجع معتبر پژوهشی در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور 71/7 10 ارتباط با واحدها و نهادهای ملی و فراملی در عرصه ورزش و اجرای طرح های مشترک 64/7 11 سامانه های سایت و پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و فناوری 47/7 Friedman جدول5- نقاط ضعف پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ردیف عوامل میانگین رتبه 1 کاهش سرانه بودجه پژوهشی 62/12 2 عدم تخصیص منابع مالی کافی برای انجام فعالیت های پژوهشی 90/11 3 افزایش هزینه های پژوهشی 81/11 4 عدم استفاده کاربردی از نتایج طرح های پژوهشی در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی 57/10 5 فقدان شناخت همه جانبه نیازمندیهای پژوهشی و آموزشی بخش تربیت بدنی کشور 40/10 6 فقدان سرانه طرح های پژوهشی برون سازمانی 50/9 7 فقدان سرانه مقالات ارائه شده در کنفرانس های ملی و بین المللی پژوهشگران پژوهشگاه 01/9 8 کاهش تعداد کتب چاپ شده ترجمه ای و غیر ترجمه ای به ازا هر پژوهشگر در مقایسه با سال گذشته 97/8 9 فقدان سرانه نواوری 50/8 10 فقدان سرانه اختراعات ثبت شده در مراجع علمی معتبر داخلی و خارجی 89/7 11 فقدان سرانه اکتشافات و نظریه های علمی و اثار بدیع هنری 70/7 12 افزایش اندک تعداد دستاوردهای حاصل از کارگروهی 00/7 13 فقدان سرانه جوایز دریافت شده از جشنواره و سایر مراجع معتبر ملی و بین المللی 56/6 14 فقدان ساختارهای اداری و مدیریتی برای بخشهای امور پژوهشی 46/6 جدول 6- فرصت های پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ردیف عوامل میانگین رتبه 1 حمایت جدی مسئولان و مدیران عالی در راستای تقویت هرچه بیشتر پژوهشگاه 53/6 2 تاکید اسناد بالا دستی (سند چشم انداز، برنامه پنجم توسعه ..."