چکیده:
هدف از این پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراهیجان در بین دانشجویان بود. برای دستیابی به هدف پژوهش، مقیاس فراهیجان توسط 380 دانشجو (150 پسر و 180 دختر)که به شیوه نمونه گیری برداری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. از ضریب آلفای کرانباخ برای بررسی پایایی و از روش تحلیل عاملی تائیدی و همبستگی مقیاس فراهیجان با هوش عاطفی برای بررسی روایی پرسشنامه استفاده شد. ضریب آلفای کرانباخ در خرده مقیاس فراهیجان مثبت 87/0 و در خرده مقیاس فراهیجان منفی 70/0 و برای کل مقیاس 89/0 است. نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد شاخص های مقیاس فراهیجان دانشجویان بر روی عوامل از قبل طراحی شده توسط بک، هافر و اسکوبلر(2009) بار عاملی بالاتر از 30/0 دارند و ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) برابر 46/0 است. بنابراین پرسشنامه با دو عامل از برازش عاملی قابل قبولی برخوردار است. همچنین همبستگی خرده مقیاس های فراهیجان با خرده مقیاس های هوش عاطفی حاکی از روایی همگرای مقیاس فراهیجان دانشجویان می باشد. نتیجه کلی این تحقیق نشان دهنده احراز خصوصیات روانسنجی مقیاس فراهیجان دانشجویان برای استفاده در ایران است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد شاخص های مقیاس فراهیجان دانشجویان بـر روی عوامـل از قبل طراحی شده توسط بک ، هافر و اسکوبلر(٢٠٠٩) بـار عـاملی بـالاتر از ٠/٣٠ دارنـد و ریشـه خطـای میـانگین مجذورات تقریب (RMSEA) برابر ٠/٤٦ است .
جدول ٣ : آماره های نیکویی برازش مدل دو عاملی مقیاس فراهیجان دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) می پردازیم : شاخص برازش کای دو: مقدار کای دو، شاخصی برای فرض صفر قابل قبول بودن مدل در جامعه است .
لذا وقتی حجم نمونه برابر با ٧٥ تا ٢٠٠ باشد مقدار مجذور کای دو، یک اندازه معقول برای برازندگی است و برای مدل های با حجم بزرگتر مجذور کای دو تقریبا همیشه از لحاظ آماری معنـادار اسـت و ایـن مسـاله بـا توجه به این مطلب که برای انجام تحلیل عـاملی تاییـدی نمونـه ای بـا حجـم زیـاد توصـیه مـیشـود، تنـاقض دارد (هومن ،١٣٨٠و ١٣٨٤).
شاخص NFI محاسبه شـده بـه وسیله نرم افزار لیزرل برای داده های این پژوهش برابر است با : ٠.
با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که مقیاس دو عاملی فراهیجان دانشجویان بـر روی عوامـل از قبل ارائه شده بار عاملی بالاتر از ٠/٣٠ دارند و ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) برابـر ٠/٠٤٦ است .
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس فراهیجان دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی در بین دانشـجویان برخوردار است و نتایج تحلیل عاملی تائیدی وجود دو عامل را در مقیاس تایید کرد.