چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی نیازهای آموزشی و ملزومات برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای هیئت علمی انجام شد. روش انجام این تحقیق به شیوه توصیفی با رویکرد پیمایشی بود. جامعه آماری 168 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود که از بین آنها نمونه ای 71 نفری به صورت تصادفی انتخاب شد. رضایت بیشتر پاسخگویان از کیفیت دوره های آموزشی برگزار شده در حد متوسط قرار داشت. حدود 79 درصد پاسخگویان شیوه «نیازسنجی و نظرخواهی از اعضای هیئت علمی» را به عنوان مبنای برگزاری دوره ها مناسب دانسته اند. مهم ترین نیازهای آموزشی نیز عبارت بود از: «اصول و فنون آموزش کارآفرینی»، «آشنایی با نظام های آموزش دانشگاهی برتر در سطح بین المللی»، «اصول و فنون توسعه حرفه ای خودگردان» و «کاربرد روان شناسی در آموزش و یادگیری». بر اساس یافته های تحقیق، استفاده از مدرسان توانمند و شناخته شده و باتجربه در رسانش مطالب و برقراری ارتباط موثر و ارتقای کیفیت دوره ها به لحاظ نوآوری و کاربردی بودن محتوا ازجمله راهکارهای جلب مشارکت فعال اعضای هیئت علمی در دوره های آموزشی است.
This research aimed to identify and prioritize pedagogical training needs of academic staff. The descriptive methodology based on survey approach was used. Target population includes 168 academic staff of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources among them، 71 faculty members were selected، randomly. Most respondents were moderately satisfied with the quality of the workshops. About 79 percent of respondents believed that "needs assessments and surveys of academic staff" is an appropriate basis for holding courses. The most important training needs include: “training principles and techniques of entrepreneurship and business”، “Being Familiar with the academic education systems of the top countries in the field of higher education (through those academic staff who graduated from foreign countries”، “principles and techniques of self-directing professional development: promotion and professional self-development” and “application of psychology in education and learning”. Employing the experienced instructors in the delivery of contents، communicating effectively and improving the quality of courses in terms of innovation and applicability of content were recommended for more active participation of academic staff in the courses.
خلاصه ماشینی:
"51/2 56/0 22/0 6 عدم تداخل با نشستها و کارگاههای دیگر در هفته یا روز برگزاری 42/2 74/0 31/0 16 اطلاعرسانی پیشاپیش درباره دوره از راههای مختلف (ایمیل، تلفن، اتوماسیون و نصب بنر یا اطلاعیه) 52/2 64/0 25/0 9 تدوین و ابلاغ برنامه زمانی برگزاری دورههای آموزشی در ابتدای هر نیمسال تحصیلی 46/2 64/0 26/0 10 رعایت زمانبندی و نظم در برگزاری (شروع و پایان بهموقع و حضور منظم شرکتکنندگان) 49/2 59/0 24/0 8 کاربرد روشهای تدریس مناسب برای تعامل و مشارکت شرکتکنندگان 50/2 59/0 24/0 7 کاربردی بودن موضوع و محتوای دوره برای آموزش کشاورزی و منابع طبیعی 70/2 52/0 19/0 4 پیگیری با دریافت بازخورد و ارائه محتوا و مطلب درباره موضوع به شرکتکنندگان بعد از پایان دوره توسط برگزارکننده 33/2 68/0 29/0 13 آمادگی شرکتکنندگان (انگیزه، تجربه و آشنایی در خصوص موضوع) برای حضور فعال در مباحث و فعالیتهای دوره 19/2 66/0 30/0 15 ارائه خلاصه مباحث دوره به شرکتکنندگان 28/2 62/0 27/0 12 شرکت مدیران مرتبط با موضوع در کارگاه برای بحث و تبادل نظر با اعضای هیئت علمی برای بهبود رویهها 31/2 68/0 29/0 14 تأیید گواهی شرکت در دوره از سوی مؤسسات معتبر علمی و حرفهای 22/2 93/0 42/0 18 *: میانگین از صفر تا سه نتیجهگیری و پیشنهادها یافتههای این تحقیق توصیفی که بهصورت موردی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با هدف شناسایی ملزومات برگزاری دورههای آموزشی برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی به انجام رسید، نشاندهنده مشارکت محدود و رضایت نسبتا کم آنها در این دورهها بود."