چکیده:
پرخاشگری به عنوان یک مشکل شدید و رو به افزایش در میان نوجوانان شناخته شده است. در حال حاضر، پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی به حساب می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کنترل خشم انجام گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان شهریار استان تهران بود. از این میان 50 نفر از دانش آموزان که دارای نمرات پایین در پرسشنامه کنترل خشم بودند، به تصادف انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کنترل در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است. نتیجه این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت حل مسئله باعث افزایش کنترل خشم می گردد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کنترل خشم دانش آموزان مقطع متوسطه The Study of the Effectiveness of Group Training Problem-Solving Skills, on Anger Control High School Students Shiva Khalili Masoud Gholamali Lavasani Yaser Azad Farsane شیوا خلیلی مسعود غلامعلی لواساتی* یاسر آزاد فارسانی چکیده پرخاشگری به عنوان یک مشکل شدید و رو به افزایش در میان نوجوانان شناخته شده است در حال حاضر پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی بهAbstractAggression is known as a serious and growing problem among adolescents In this period of time, aggression is a social problem and is considered as one of the main issues of mentalحساب میآید پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش health.
Greenwood, Thurston, Rumble, Waters & Keefe 3.
هر مرحله در فرآیند حل مسئله یک هدف یا وظیفه بی نظیر دارد این مراحل شامل تعریف و فرمول بندی مشکل تهیه لیستی از راه حلها تصمیم گیری به کارگیری راه حلها و ارزیابی نتایج راه حل ها می باشد دزوریلا و گلد فرید ۱۹۷۱ به نقل :از نوگیان، ۲۰۰۵ این مهارت به افراد کمک می کند که به طور موثری با مشکلات استرس آور مقابله ،کنند و به افراد آموزش داده میشود تا مهارتهای مختلفی را به کار بگیرند از :جمله (الف اصل مسئله را تغییر دهند (مثلا) بر موانع رسیدن به هدف غلبه کنند و ب واکنشهای آشفته کننده نسبت به مشکل را اصلاح کنند مثلا) قبول اینکه میتوان به یک هدف دست یافت) نزو و دزوریلا ، ۲۰۰۵ در حقیقت یکی از دلایل پرخاشگری این است که افراد پرخاشگر راه حل های کمتری برای وضعیتهای دشوار اجتماع اتخاذ میکنند و راه حلهایشان نسبت به سایر افراد غیر پرخاشگر کم اثرتر و پرخاشگرانه تر است (دلوتی، ۱۹۸۱) گرشام باوون و کوک (۲۰۰۶) در پژوهشی مهارتهای اجتماعی را به عنوان رفتارهای جایگزین برای دانش آموزان در معرض خطر پیشنهاد دادند آنها این مهارتها را در ۱۲ هفته به کودکان و نوجوانان پرخاشگر که اختلالات رفتاری و عاطفی داشتند تعلیم دادند این مهارتها شامل مهار خشم دوست یابی ابراز وجود و ارتباط مؤثر بوده است.