چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی– رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر میباشد. آزمودنیها از طریق نمونهگیری تصادفی ساده از 810 نفر دانشآموز پسر مقطع راهنمایی پس از انجام آزمون اختلال اضطراب اجتماعی لایبویتز و کسب نمرهی لازم، طی مصاحبهی بالینی بر اساس DSM-IV-TR و احراز ملاکهای ورود به پژوهش، در دو گروه زمایش و گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند، و پرسشنامهی کیفیت زندگی 36-SF قبل از شروع و پس از پایان دورهی درمان تکمیل نمودند. همچنین معدل نمرههای دانشآموزان در سال تحصیلی قبلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحلهی قبل از درمان و معدل نمرههای آنها در نیم سال اول سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحلهی بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی–رفتاری گروهی در کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی منتشر، بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور معناداری موثر است. با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان به درمانگران بویژه مشاوران مدارس پیشنهاد کرد که از درمان شناختی– رفتاری گروهی به عنوان درمان مکمل یا اصلی جهت کاهش و درمان اضطراب اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این، نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی در خطر ناپختگی اجتماعی قرار دارند؛ اختلالی که درماندگی و اجتناب از - social anxiety - social Phobia - American Psychiatry Association - Hofman, Albano,Heimberg, Tracy, Chorpita, & Barlow - Goldstein - Kloet, Joels, & Holsboer - Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - Last, Hersen, Kazdin, Orraschel, & Perrin - Inderbitzen, Nolan, & walters - Pine, Cohen, Curley, Brook, & May روابط اجتماعی را در پی دارد (ایندربیتزن، نولان و والترز و بوکاواسکی 1 ، 1997؛ بیدل و ترنر 2 ، 1998) و میتواند به بدکارکردی اجتماعی 3 و روان شناختی و حتی بروز شخصیت اجتنابی در بزرگسالی منجر شود (پیني و همكاران، 1998).
بنابراین با توجه به ویژگیهای مطرح شده، به نظر میرسد شادی و رضایت (کینگ و هایندس 17 ، 2003) که از مؤلفههای - Inderbitzen, Nolan, Walters, & Bukowski - Bidel, & Turner - social dysfunction - Stein - Alden, & Cappe - Hurrelmann, & Losel - Schneier - Cloitre, Heimberg, Leibowitz, & Gitow - Bore - Wells, Clark, & Ahmad - Nicastro - Spence, Donovan, & Brechman - Ssegrin, & Flora - Wenzel, Graff, Macho, & Brendle - Wilson, & Rapee - Voncken, & Bogels - King, & Hinds اصلی کیفیت زندگی میباشد در مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر پایین باشد.