چکیده:
دانشجویان بعنوان نیروی انسانی خلاق در هر جامعه، از جایگاه ویژهای برخوردارند؛ به همین سبب تامین سلامت روانی آنها اهمیت فراوانی دارد. از طرفی دینداری بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. هدف از این تحقیق اثرات دینداری بر سلامت روان با توجه به پنج بعد مناسکی، اعتقادی، عاطفی، دانشی و پیامدی مورد توجه میباشد. جامعهی آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه یزد میباشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 130 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی ساده برگزیده شدند؛ سپس با استفاده از پرسشنامه، دینداری و سلامت روان دانشجویان سنجیده شد و با کمک نرمافزار SPSS به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده است. با توجه به یافتههای تحقیق، بین سلامت روان و محل سکونت (خوابگاهی و غیر خوابگاهی) و مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) رابطهی معناداری مشاهده گردید و از بین ابعاد دینداری بیشترین معناداری و تاثیر را ابعاد پیامدی (0/005=Sig) و مناسکی (0/041=Sig) بر سلامت روان داشتند و بین بعد اعتقادی، دانشی و عاطفی با سلامت روان رابطهی معناداری مشاهده نگردید. از نتایج حاصل از این تحقیق این است که در مجموع دو بعد دینداری توانستند 13/8درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی سلامت روان را تبیین کنند که این نشان میدهد که علاوه بر دینداری عوامل دیگری نیز روی سلامت روان اثرگذار میباشد که با توجه به اهمیت این قضیه جای دارد تحقیقات بیشتری در اینباره انجام گردد.
خلاصه ماشینی:
از نتايج حاصل از اين تحقيق اين است كه در مجموع دو بعد دينداري توانستند 8/13 درصد از تغييرات متغير وابسته يعني سلامت روان را تبيين کنند که اين نشان ميدهد که علاوه بر دينداري عوامل ديگري نيز روي سلامت روان اثرگذار ميباشد که با توجه به اهميت اين قضيه جاي دارد تحقيقات بيشتري در اينباره انجام گردد.
بسياري از انديشمندان و صاحبنظران بر اين باورند که مذهب تأثير انکار ناپذيري بر سلامت روح و جسم و ديگر ابعاد زندگي بشر دارد و در ميان اديان الهي دستوارت اسلام پيرامون بهداشت جسم، روان و ساير امور کاملترين فرامين است (آذربايجاني، 1:1385).
با توجه به بررسيها و تحقيقات انجام گرفته در زمينهي رابطهي ايمان و مذهب با سلامت روان به نظر ميرسد در جامعهي ما دينداري و روي آوردن افراد به دين براي کاهش آثار و فشارهاي رواني مؤثر باشد.
جدول 3: بررسي رابطهي متغيرهاي سلامت روان و دينداري با ديگر متغيرهاي زمينهاي متغير مستقل متغير وابسته رشتهي تحصيلي درآمد خانواده پايه فني انساني F Sig بالا متوسط بالا متوسط پايين پايين F Sig سلامت رواني 17/74 88/56 17/68 78/2 09/0 90/67 19/61 20/63 74/71 83/1 60/0 دينداري 25/60 95/65 35/66 00/0 94/0 00/55 01/71 27/62 25/63 34/4 22/0 بعد اعتقادي 50/69 83/57 45/69 18/6 01/0 58/68 08/63 58/66 00/62 64/1 64/0 بعد پيامدي 31/75 26/57 53/65 54/1 21/0 26/63 17/67 26/66 93/54 39/2 49/0 بعد مناسكي 42/62 56/65 67/67 09/0 76/0 50/55 53/70 38/67 57/61 67/3 29/0 بعد عاطفي 23/65 59/61 91/68 05/2 15/0 81/66 78/62 27/64 28/68 91/0 82/0 بعد دانشي 25/65 96/63 05/71 12/1 28/0 37/58 43/66 24/68 61/64 54/1 67/0 در جدول 3، با استفاده از آزمون فيشر به بررسي رابطهي بين متغير سلامت روان، دينداري و ابعاد آن (در مقياس رتبهاي) با چند متغير ديگر پرداخته شده است.