چکیده:
زمینه و هدف: به طورکلی، هرکجا پرسش از ”چگونه یادگرفتن یا چگونه آموزش دادن“ باشد، فناوری های یادگیری نیز حضور دارند. فنآور آموزشی با دارا بودن ملاک ها و مولفه های یک حرفه، نیازمند اخلاقحرفه ای است. بنابراین فنآور آموزشی به عنوان فردی حرفه ای با کسب دانش اخلاق حرفه ای و شناخت مسئولیت های اخلاقی خود، می تواند در مسیری متعالی گام بردارد؛ که رمز تعالی هر رشته تخصصی است. لازمه شناخت این مسئولیت های اخلاقی شناسایی صاحبان حق در هر حرفه است.
روش: پژوهش حاضر از راه تحلیل و جمع بندی تعاریف فناوری آموزشی، این رشته دانشگاهی را به مثابه یک حرفه تبیین و صاحبان حق را در این حرفه شناسایی کرده است. وجود کلمه اخلاق در تعریف این رشته و بررسی فناوری آموزشی به مثابه یک حرفه، راهنمای ورود به اخلاق حرفه ای و تدوین کدهای اخلاقی است.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تعریف هر رشته خط کشی برای تعیین حوزه فعالیت متخصصان آن رشته است. تکنولوژی آموزشی به مطالعه یا عمل اخلاقی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد از طریق خلق کردن، استفاده و مدیریت فرآیندها و منابع مناسب تکنولوژیکی گفته می شود. فرآیندهای مرتبط با این حوزه باید سه عمل خلق کردن، استفاده و مدیریت کردن مبتنی بر اخلاق حرفه ای انجام شود. این حرفه با محوریت نظریه های یادگیری پنج حیطه فعالیت- مجزا درعین حال در تعامل با یکدیگر- را در برمی گیرد: به کارگیری، تولید، مدیریت، طراحی و ارزشیابی. تکنولوژیست بنا به نیاز به عنوان عضوی از گروه دریکی از پنج حیطه یادشده فعالیت می کند. آنچه در این میان اهمیت افزونی دارد اخلاقی بودن همه فرآیندهاست.
نتیجه گیری: تکنولوژی آموزشی از تعهد حرفه ای یا مرام اخلاقی برخوردار است. به همین سبب می توان آن را یک حرفه محسوب کرد. حرفه ای که صاحبان حق دارد و نسبت به هر یک از آن ها مسوولیت اخلاقی پیدا می کند. شناخت این مسوولیت ها به علت نوظهور بودن رشته در هاله ای از ابهام بوده و به طور مدون شناسایی نشده است. صاحبان حق در این حرفه به سبب تفاوت در جنس بستر، از دودسته حقوق برخوردارند. به طور مثال تکنولوژیست آموزشی در برابر کاروران در آموزش های الکترونیک علاوه بر مسوولیت های پیشین خود در آموزش حضوری، مسوولیت های جدیدی نیز پیدا می کند که پیدایش این مسوولیت ها در اثر بستر الکترونیک یادگیری است.
Background and Aim: Generally، where learning and teaching concerns، instructional technology’s presence had been certain. Instructional technology by having the standards and components of a profession needs ethics. Therefore، as a professional، an instructional technologist has to yield to ethical criteria، knowledge، standards، and appreciate ethical responsibilities in order to succeed. To recognize the ethical responsibilities in any profession، its stakeholders should be identified first.
Method: This research thoroughly analyzes and goes over the main points of definitions of instructional technology، and explains the educational technology as a profession. The existence of the term “ethics” in the definition of the field، and studying instructional technology as a profession is an entrance into a professional discipline and articulating its code of ethics.
Result: Findings reveals that in Instructional Design Technology discipline، the change in the definition، modifys the functions and responsibilities of professionals in the field. Hence، the field encompasses five separate activities، yet these interaction closely with one another. These activities are: application، development، management، design، and evaluation. Technologists may be involved in one or more of the aforementioned activities، but what is of most value is the ethics in all of them.
Conclusion: It may be concluded that Instructional Technology enjoys professional ethics. So، it should be categorized as a profession withholding rights and ethical responsibility. Stakeholders in this field have dual responsibilities، due to its inherent nature of face-to-face and virtual learning activities.