چکیده:
هدف از تحییق حاضر مقایسه ی استراتژی، ساختار، فرایند، مقررات و فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت دانش سازمانهای بیمه ی اجتماعی دولتی و نیمه خصوصی شهر شیراز میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس نوع سازمان ١٠٨ کارمند سازمانهای بیمه ی درمانی و تامین اجتماعی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ی مدیریت دانش پارک (٢٠٠٧) بود که روایی و پایایی آن محاسبه شد. نتایج نشان داد: ١- سازمانهای بیمه ی دولتی بیشتر از استراتژی رمزگشایی و سازمانهای نیمه خصوصی بیشتر از استراتژی شخصیسازی استفاده میکنند؛ ٢- دانش در سازمانهای بیمه ی دولتی بیشتر به صورت عمودی و هماهنگی از طریق سطوح بالا و دانش در سازمانهای نیمه خصوصی بیمه به صورت افقی توزیع میگردد؛ ٣- سازمانهای نیمه خصوصی بیمه در فرایندهای مدیریت دانش قویتر از سازمانهای دولتی عمل میکنند؛ ٤- در بعد استخدام کارکنانی که در استخدام سازمانهای دولتی هستند بیشتر از کارکنان سازمانهای نیمه خصوصی تابع قوانین و مقررات سازمان میباشند؛ ٥- در بعد تواناییها و شایستگیهای حل مساله ی کارکنان سازمانهای نیمه خصوصی میانگین بالاتری را نشان میدهند؛ ٦- در بعد پاداشدهی، سازمانهای بیمه ی دولتی بیشتر از سازمانهای نیمه خصوصی به مستند سازی پایگاههای اطلاعاتی تاکید میکنند و در بعد تقسیم و تسهیم دانش ، سازمان نیمه خصوصی بیمه بیش از سازمان دولتی عمومی از سیستم های پاداشدهی استفاده میکنند تا کارکنان خود را تشویق کنند که دانش و اطلاعات خود را در اختیار سایر همکاران خود قرار دهند؛ ٧- در زمینه ی تاکید کارآموزی بر آشنایی کارکنان با قوانین و مقررات، موسسات دولتی بیمه تاکید بیشتری نشان میدهند ولی در بعد رهبری و نظارت بر انتقال دانش اما تفاوت معناداری در این بعد بین دو سازمان دیده نشد؛ ٨- سازمانهای نیمه خصوصی بیمه در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات قویتر از سازمانهای دولتی عمل میکنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد: ١- سازمانهای بیمه ی دولتی بیشتر از استراتژی رمزگشایی و سازمانهای نیمه خصوصی بیشتر از استراتژی شخصیسازی استفاده میکنند؛ ٢- دانش در سازمانهای بیمه ی دولتی بیشتر به صورت عمودی و هماهنگی از طریق سطوح بالا و دانش در سازمانهای نیمه خصوصی بیمه به صورت افقی توزیع میگردد؛ ٣- سازمانهای نیمه خصوصی بیمه در فرایندهای مدیریت دانش قویتر از سازمانهای دولتی عمل میکنند؛ ٤- در بعد استخدام کارکنانی که در استخدام سازمانهای دولتی هستند بیشتر از کارکنان سازمانهای نیمه خصوصی تابع قوانین و مقررات سازمان میباشند؛ ٥- در بعد تواناییها و شایستگیهای حل مسأله ی کارکنان سازمانهای نیمه خصوصی میانگین بالاتری را نشان میدهند؛ ٦- در بعد پاداشدهی، سازمانهای بیمه ی دولتی بیشتر از سازمانهای نیمه خصوصی به مستند سازی پایگاههای اطلاعاتی تأکید میکنند و در بعد تقسیم و تسهیم دانش ، سازمان نیمه خصوصی بیمه بیش از سازمان دولتی عمومی از سیستم های پاداشدهی استفاده میکنند تا کارکنان خود را تشویق کنند که دانش و اطلاعات خود را در اختیار سایر همکاران خود قرار دهند؛ ٧- در زمینه ی تأکید کارآموزی بر آشنایی کارکنان با قوانین و مقررات، مؤسسات دولتی بیمه تأکید بیشتری نشان میدهند ولی در بعد رهبری و نظارت بر انتقال دانش اما تفاوت معناداری در این بعد بین دو سازمان دیده نشد؛ ٨- سازمانهای نیمه خصوصی بیمه در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات قویتر از سازمانهای دولتی عمل میکنند.