چکیده:
با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگرکشیده شد. یکی از این عرصه ها که خصوصا در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است ، «عرصه اقتصادی» است . بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری، نظریه پردازی و الگوسازی در عرصه های جدید اقتصادی است . هرکشوری که علم استکبارستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است . یکی از این مفاهیم «اقتصاد مقاومتی» است . اقتصاد مقاومتی معمولا در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرار میگیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه ، ایستادگی نموده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومیسازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. پژوهش حاضر که با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به فرهنگ اقتصاد مقاومتی در نواحی شهری و روستایی گیلان غرب میباشد، از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش ، و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه میباشد. همچنین حجم نمونه در این تحقیق ٣٧٦ نفر میباشد. با توجه به اهمیت بحث از فرهنگ اقتصاد مقاومتی در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه های داخلی، اعتماد اجتماعی، دینداری، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، سن ، جنس و وضعیت تاهل بهعنوان متغیرهای مستقل و گرایش به فرهنگ اقتصاد مقاومتی به عنوان متغیر وابسته پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان دادند که به جز متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی، بین تمامی متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت بحث از فرهنگ اقتصاد مقاومتی در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه های داخلی، اعتماد اجتماعی، دینداری، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، سن ، جنس و وضعیت تأهل بهعنوان متغیرهای مستقل و گرایش به فرهنگ اقتصاد مقاومتی به عنوان متغیر وابسته پرداخته شد.
در کنار استفاده از کلیه ظرفیت های دیپلماتیک جهت زدودن آثار منفی و کاستن از سختی تحریم ها، باید در داخل کشور نیز اقدامات مقابله ای انجام شود، که با اطمینان میتوان گفت نامگذاری سال ١٣٩١ تا ١٣٩٣ به عنوان های «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» و «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری که نشان از درایت و هوشیاری معظم له داشته و همچنین طرح موضوع «اقتصاد مقاومتی» از سوی ایشان از مهم ترین اقدام در این زمینه محسوب میشود که مسئولین نظام باید به دور از هرگونه درگیری جناحی و حزبی، از همه توان خود برای جامه عمل پوشاندن به آنها استفاده نموده و مردم نیز باید مسئولین را در این امر، بیش از پیش همراهی نمایند، چرا که سربلندی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند همدلی و همکاری صمیمانه مسئولین و مردم خواهد بود.
میباشد و چون این عدد کوچکتر از ٠,٠٥ است ، لذا بین دو متغیر استفاده از رسانه های داخلی و گرایش به فرهنگ اقتصاد مقاومتی رابطه معناداری وجود دارد.