چکیده:
این مقاله با هدف توسعة مدل شایستگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شده است. برای این منظور به شیوهای ترکیبی، شایستگیهای اولیه از منابع مختلف جمعآوری شده و با اخذ نظرات و مبتنی بر روش کمی نمونهگیری از کارشناسان و مدیران سازمان در قالب پرسشنامه اولویتبندی گردیدهاند و سپس بر اساس روش کیفی مبتنی بر بررسی مستندات سازمان و انجام مصاحبه عمیق خبرگی با مدیران تکمیل شده است. مبتنی بر این فرآیند، چارچوب شایستگی سازمان مشتمل بر 40 گروه شایستگی مختلف است که در چهار لایة: شایستگیهای پایه، شایستگیهای مدیریتی، شایستگیهای عمومی و شایستگیهای تخصصی سازمان تدوین شدهاست.
خلاصه ماشینی:
پیشینة پژوهش و مرور ادبیات بررسی مقالات و پژوهشهای داخلی نشان میدهد که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین حوزة تنظیم مقررات آن که بحث راهبردی، سیاستگذاری و مدیریت کلان این بخش را بر عهده دارد، مدل شایستگی ارائه نشده است.
مدل هرم شایستگی وزارت کار امریکا برای نیروی کار حوزة ICT چارچوب پیشنهادی وزارتکار (DOL) ایالاتمتحده امریکا<FootNote No="102" Text=" United States Department of Labor"/> برای مدل شایستگی مشاغل مختلف صنایع متفاوت، به صورت هرمی میباشد که از سه بخش اصلی تشکیل شده است: 1- شایستگیهای بنیادین<FootNote No="103" Text=" Foundational Competency"/> 2- شایستگیهای مرتبط با صنعت<FootNote No="104" Text=" Industry Related"/> 3- شایستگیهای مرتبط با شغل<FootNote No="105" Text=" Occupation Related"/> (شکل 1) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) <H6>شکل 1.
هرم شایستگی وزارتکارآمریکا برای مشاغل حوزه ICT</H6> مدل شایستگیهای الکترونیکی اروپا (e-CF)<FootNote No="106" Text=" European e-Competence Framework"/> مدل شایستگیهای الکترونیکی اروپا، چارچوبی است که ذیل آن شایستگیهای مرتبط با حوزة فناوری اطلاعات وارتباطات در چهار بعد اصلی طبقهبندی و ارائه میشوند.
مدل ITU اتحادیه بینالمللی مخابرات<FootNote No="113" Text=" International Telecommunication Union (ITU)"/> (ITU) که از جمله نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد میباشد، نیز فهرست شایستگیهای موردنیاز برای مشاغل این بخش را اعلام نموده است.
یافتهها پس از جمعبندی مرحلة اول، با توجه به اینکه تمامی مدلهای مورد مطالعه، شایستگیهای صنعت ICT را به صورت عمومی مورد بررسی قرار داده و برخی از نهادهای تخصصی مانند ITU تنها به طرح شایستگیهای پایه و مدیریتی این حوزه پرداختهاند، لذا برای تدوین چارچوب شایستگی سازمان، در نهایت تصمیم به استفاده از مدلی تلفیقی گرفته شده است.