چکیده:
این مقاله تلاش دارد تا پاسخ مناسبی برای این پرسش که ساختار بازار محصول شرکت های صاحبکار چه تاثیری بر هزینه های حسابرسی دارد را پیدا نماید. از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری تحقیق استفاده گردید. حق الزحمه حسابرسی به عنوان شاخص هزینه های حسابرسی به عنوان متغیر وابسته تحقیق و معیارهای ساختار بازار محصول شامل شاخص هرفیندال– هیرشمن، شاخص لرنرو شاخص لرنر تعدیل شده به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق انتخاب شدند.
جهت آزمون فرضیه های تحقیق از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون داده های تابلویی استفاده گردیده است. می توان نتیجه گیری نمود که سهامداران عمده با افزایش کیفیت حسابرسی و شفاف سازی و از سوی دیگر سهامدارن مدیریتی با کاهش مشکلات نمایندگی موجب کاهش و افزایش هزینه های حسابرسی می شوند.
This paper attempted to answer the question of Product market structure for client companies have any significant effect of the on auditing costs. Audit fees as Auditing Costs is independent variable and Product Market Structure indexes as dependent variable includes Herfindahl-Hirschman Index, Lerner Index, Modified Lerner index. Three main hypotheses to answer research questions and research goals were developed. The companies listed in Tehran Stock Exchange was used as the statistical community. To test the hypotheses panel data regression analysis was used. Block holders to enhance accountability and transparency, on the other hand managerial stock ownership with reduce the agency problems in the same way will increase and reduce audit costs.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحقيق آن ها بيانگر اين بود که معيارهاي روابط نمايندگي شامل نسبت بدهيها به مجموع داراييها، درصد اعضاي غيرموظف هيأت مديره ، درصد مالکيت نهادهاي دولتي و شبه دولتي، تعداد کارکنان و اصلي و فرعي بودن شرکت تأثير معناداري بر تقاضا براي خدمات حسابرسي مستقل ندارد و تنها متغير اثرگذار، درصد ماليکت اولين سهامدار عمده با اثر کاهنده بر حق الزحمه حسابرسي است .
لونتيس و همکاران ٣ (٢٠١١) در تحقيقي تحت عنوان «هزينه هاي نمايندگي و رقابت در بازار محصول : شواهدي از قيمت گذاري خدمات حسابرسي مستقل در يونان » با استفاده از نمونه اي شامل ١٧٤ شرکت طي پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٠ / تابستان ١٣٩٥ سال ٢٠٠٢ به اين نتيجه رسيدند که رقابت در بازار محصول داراي تأثير منفي و معناداري بر ساعات کار و حق الزحمه حسابرسي به عنوان معيارهاي هزينه هاي نمايندگي است .