چکیده:
مصرف سرانه ی آبزیان ٨/٧ کیلوگرمی کشور ایـران در مقایسـه بـا کشـورهای صـنعتی پیشـر ته (حـدود ٣٠ کیلوگرم ) و مصرف سرانه ی جهانی (١٦/٣کیلوگرم ) مبین آن است که فقر مصرف گوشت ماهی در بین مـردم کشور ما در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد. با توجه به مزایای غذایی و پزشکی گوشت مـاهی نسبت به سایر گوشت ها و به ویژه گوشت قرمز، تحقیـق حاضـر در راسـتای بهبـود مصـرف و رضـایت منـدی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهر خرمشهر اجرا شده است . روش تحقیق توصـیفی از نـوع همبسـتگی ، روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه بـوده اسـت . جامعـه ی آمـاری تحقیـق خانوارهای ساکن در شهر خرمشهر بوده و ٤٠٠ نفر(خانوار) به عنوان نمونه ی آماری تعیین و پرسشنامه بـرای آنها تکمیل شده است . از آزمون اسپیرمن برای آزمون فرضیات تحقیق ، از آزمون فریدمن جهـت رتبـه بنـدی متغیرهای فرعی متغیرهای اصلی (آمیخته بازاریابی ) و از نرم افزار آماری SPSS بـرای انجـام عملیـات آمـاری استفاده شده است . مهم ترین نتایج تحقیق این بود که با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تمام فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت . به عبارت دیگر از نظر مصرف کنندگان ، به کارگیری عناصر آمیخته ی بازاریـابی شامل محصول ، قیمت ، توزیع ، فعالیت های تشویقی (ترفیع ) و متغیرهای فرعی مربوط به آنها بـر رضـایتمندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهر خرمشهر موثر است . همچنین از طریق آزمون فریدمن مشـخص شـد که از نظر مصرف کنندگان تفاوت معناداری بین متغیرهای فرعی لحاظ شده برای متغیرهای اصلی محصـول ، قیمت ، توزیع و فعالیت های تشویقی وجـود دارد. پیشـنهاد مـی شـود کـه در جهـت افـزایش رضـایت منـدی مصرف کنندگان به آموزش روش های پخت ، بهبود قیمت نسبت به کیفیت ، روش های نگهداری و حمل و نقل ماهی و اجرای الگوی بازاریابی مناسب توجه شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل ضریب همبستگی فرضیه ی اول (جدول ٢) نشان مـی دهـد کـه میـان متغیـر محصـول (ماهی پرورشی ) و متغیر رضایت مندی مصرف کنندگان ارتباط معناداری وجـود دارد و ایـن ضـریب همبستگی مثبت و مستقیم می باشد.
٣- نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ی هدف با استفاده از تحلیل ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که توجه به عناصر آمیخته بازاریابی موجب بهبود رضایت مندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهرستان خرمشهر خواهد شد.
یافته های حاصل از آزمون فریدمن برای فرض دوم نشان می دهند که پاسخگویان بین میزان تاثیر ٢ شاخص ذکر شده برای متغیر قیمت بر رضایت مندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی تفاوت معنی داری قائل شده اند.
٦- نتایج به دست آمده از آزمون فرض سوم با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن حاکی از آن است که میان متغیرهای فرعی ، متغیر توزیع (ماهی پرورشی ) و متغیر رضایت مندی مصرف کنندگان ارتباط معناداری وجود دارد.
یافته های حاصل از آزمون فریدمن برای فرض سوم نشان می دهند که پاسخگویان بین میزان تاثیر عوامل ٥گانه ی متغیر توزیع بر رضایت مصرف کنندگان ماهی پرورشی تفاوت معنی داری قائل شده اند.
٧- نتایج به دست آمده از آزمون فرض چهارم با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن حاکی از آن است که توجه به فعالیت های تشویقی (ترفیع ) موجب بهبود رضایت مندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهرستان خرمشهر خواهد شد.
این پیشنهاد با توجه به فرضیه ی اول تحقیق که بیان می دارد میان ویژگی های محصول (ماهی پرورشی ) و رضایت مندی مصرف کنندگان رابطه ی معنی دار وجود دارد ارائه می شود.