چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس در انگـیزش چیرگـی (تبحر) دانش آموزان راهـنمایی با روش همبستگی انـجام گرفت . آزمودنی های پژوهش ، شامل ۳۰۰ دانش آموز (۱۵۰ دانش آموز پسر و۱۵۰ دانش آموز دختر) بودند که به وسیله ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامه های ساختار اهداف کلاس درس بلک بورن و پرسشنامه ی هـدف گرایی تحصیلی بوفارد، وزیو، رومانو، کوئینارد، بوردلیو و فـیلبو برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش های آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت . نتایج پژوهش نشان داد که تکالیف جالب و برانگیزاننده کلاس درس مهم ترین پیش بینی کننده ی انگیزش چیرگی (تبحر) دانش آموزان است . این متغیر ۱۲% درصد از واریانس انگیزش هدف چیرگی (تبحر) را تبیین می کند.
This research was conducted to study the predictive role of classrooms’ perceived goals structures (tasks، autonomy support، mastery evaluation and instrumentality) in prediction of mastery goal orientation. 300 secondary school students، including 150 males and 150 females، were selected from districts of Tabriz Office of Education. Data were gathered
through Survey of Blackborns’ Classroom Goals Structures and Academic Goal Orientation Questionnaire. Motivating task. Data were analyzed by multiple regression (stepwise) and path analysis. The results showed that motivating task was important predictive factor of students’ mastery goal orientation. In addition، it was found that 12% of the variance of mastery goal orientation was accounted by.
خلاصه ماشینی:
"ساختارهای کلاس درس یک مدل واسطه ای شناختی تصور می شوند یعنی افکار، ادراکات و تـعبیرهای فراگیران به عـنوان یـک واسطه بـرای تعاملات کلاس درس عمل 1- Liem, Lau & Nie 2- Elliot & McGroger 3- Green, Miller, Crowson, Duke & Akey 4- Brock, Nishida, Chiang, Grimm, & Rimm 5- Patrick and ryan - Kaufman 6- Urdan & Schoenfelder مـی کنند.
هالمان ، دویک ، شویگرت و هاراکی ویکز۵ (۲۰۰۸) تأثیر ارزش تکلیف برهدف چیرگی ، تسای ، کانتر، لوتک ، تراتوین و ریان ۶ (۲۰۰۸) حمایت خودمـختاری ادراکی بر انگیزش ، لاو و لی ۷ (۲۰۰۸) ساختار هـدف چـیرگی با 1- blumenfeld 2- Blumenefeld 3- Crooks 4- Maehr & Midgley 5- Hulleman, Durik, Schweigert & Harackiewicz 6- Tsai, Kunter, Ludke, Trautwein and 7- Lau & Lee ryan جهت گیری شخصی چیرگی ، والینت ، لمری - چالفانت ، سوانسون و رایزر۱ (۲۰۰۸) روابط معلم - فراگیر و میزان مشارکت فراگیران بر احساس شایستگی و کفایت مندی آنها و تیلر و نتومانیس ۲ (۲۰۰۷) تأثیر ادراک از ساختار کلاس براحساس شایستگی تأیید کردند.
یکی از یافته های پژوهش حاضر این بود که در بین عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس ، برانگیزاننده بودن تکالیف درسی پیش بینی کننده جهت گیری شخصی انگیزش هدف چیرگی دانش آموزان راهنمایی بود.
یافته های این پژوهش می تواند مورد توجه معلمان محترم مدارس قرار گیرد تا از طریق فعالیت های آموزشی درگیرکـننده ی درک 1- Pintrich, Conley & Kempler و فهم دانش آموزان ، معنی دار نمودن مطالب درسی و ارائه ی نقش فعال به آنها انگیزش هدف چیرگی را تحت تأثیر قرار دهند."