چکیده:
پژوهش حاضر تاثیر فعالیت های پس از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های هوشمند و سنتی را بررسی می کند. متغیرهای سن و جنس به عنوان متغیر کنترل و متغیر فعالیت های فوق برنامه ، مشاهده تلویزیون ، میزان استفاده از اینترنت به عنوان متغیرهای تعدیل کننده در این رابطه مورد بررسی قرار گرفته اند. نمونه شامل ٨٠ نفر (٤٠ نفر به عنوان گروه آزمایش و ٤٠ نفر به عنوان گروه کنترل ) دانش آموز پسر اول دبیرستان م دارس هوشمند و سنتی است . دانش آموزان مدارس هوشمند با اجرای انجام تکالیف به صورت چند رسانه ای به یادگیری درس ریاضیات (١) پرداخته و دانش آموزان گروه سنتی به روال جاری در مدارس به تحصیل خود ادامه دادند. جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیروابسته از آزمون میان ت رم و برای جمع آوری داده های مربوط به متغیر تعدیل کننده از پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از طرح آزمایشی پس از آزمون یا گروه کنترل و روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه هوشمند و سنتی، در سطح کمتر از ٠٠٥=α تفاوت معناداری وجود دارد و انجام تکالیف به شیوه چند رسانه ای بر پیشرفت تحصیلی و میزان یادگیری دانش آموزان موثر است . به این ترتیب ، آموزش الکترونیکی بطور عام انجام تکالیف راتحت تاثیر قرار میدهد و به استفاده از اینترنت به طور خاص ، مشاهده تلویزیون را به نفع فعالیت های درسی تغیر خواهد داد.
خلاصه ماشینی:
و اما امروزه استفاده از اینترنت که ساعات زیادی از اوقات فراغت دانش آموزان را به خود اختصاص داده است در صورتی که به موازات افزایش بهره مندی از اینترنت برای انجام فعالیت های علمی و درسی به کار رود به تدریج میتواند نحوه استفاده از رایانه و اینترنت را به نفع فعالیت های درسی بهبود بخشد (ابراهیم آبادی ،١٣٨٦) فعالیت های بعد از مدرسه و تکالیف درسی مناسب گامی در راستای وسعت بخشیدن به افق فعالیت های آموزش و پرورش ، پویا بودن و مشارکت در کلاس درس به عنوان کانال ارتباطی بین خانه و مدرسه است که سبب تفکر و استدلال و ایجاد نگرش های جدید و اصلاح برنامه ریزی و آگاهی معلمان و اولیاء از وضعیت آموزشی می شود.
محققان ابعاد گوناگونی از تک لیف مدرسه را بررسی کرد ه اند از جمله : نگرش معلمان و والدین در مورد ابعاد گوناگون و ضرورت تکلیف مدرسه مانند: اهداف تکلیف ، دادن بازخورد، زمان و محل انجام تکلیف ، میزان تکلیف تعیین شده ، ضوابط تعیین تکلیف (صفاپور، ١٣٧٠؛ حمزه زاده ، ١٣٨٨)؛ بررسی رابطه ی مشخصات شغلی معلمان ، ویژگی های خانوادگی دانش آموزان (نصفت ،١٣٧٠)؛ «بررسی تأثیر واکنش های معلم نسبت به تکالیف انجام شده بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان » (کردستانی،١٣٧٢)؛ «بررسی پیامدهای مثبت و منفی تکلیف مدرسه و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه انجام تکلیف » (بازرگان ، ١٣٧٧)، «بررسی آسیب شناسی مشق شب در ایران ، تکلیف سنتی یا تکلیف خلاق » (ناظری،١٣٨٨).
یافته ها در این بخش شاخص های توصیفی نمرات حاصل از اجرای آزمون پیشرفت تحصیلی در دو گروه هوشمند و سنتی، دیگر متغیرهای تعدیل کننده مانند فعالیت های فوق برنامه ، مشاهده تلویزیون ، میزان استفاده از اینترنت به طور کلی و به تفکیک محاسبه و گزارش شده اند.