چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه عملکرد خانواده و طرح واره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان (دختر و پسر) مستقل و وابسته بود.روش پژوهش از نوع پس رویدادی وجامعه پژوهش راتمامی دانش آموزان (دختر وپسر) مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران که در سال ٩٢-١٣٩١مشغول به تحصیل بوده اند تشکیل دادند، که از آن میان ٣٠٠ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سنجش خانواده (FAD)، - فرم کوتاه پرسشنامه طرح واره یانگ (SQ-SF) و پرسشنامه وابستگی بین فردی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر مبین آن بود که بین طرحواره های اولیه در دانش آموزان دختر و پسر مستقل و وابسته تفاوت وجود دارد. بطوریکه دانش آموزان با وابستگی بالاتر، از محرومیت هیجانی، رها شدگی، انزوای اجتماعی، بی اعتمادی، شکست ، وابستگی، آسیب و گرفتاری بالاتری برخورداربودند. همچنین میانگین طرحواره های اطاعت ، ایثار؛ بازداری هیجانی، معیار های سرسختانه و استحقاق در دانش آموزان وابسته بالاتر از دانش آموزان مستقل بود. یافته های دیگر مبین آن بود که بین عملکرد خانواده و خرده مقیاس های آن در دانش آموزان دختر و پسر مستقل و وابسته تفاوت وجود دارد. به عبارت دیگر در دانش آموزان مستقل میانگین خرده مقیاس حل مشکل بالاتر از زنان وابسته بود ولی در مردان وابسته میانگین خرده مقیاس حل مشکل بالاتر از مردان مستقل بود؛ میانگین خرده مقیاس نقش ها، واکنش عاطفی و عملکرد کلی در دانش آموزان وابسته بالاتر از دانش آموزان مستقل بوده است .
خلاصه ماشینی:
S 14 Gabard 15 Allnutt Links 16 Walker Shepherd 17 Silborn 18 .
به منظور بررسی معنیدار بودن تفاوت بین میانگین های نمرات عملکرد خانواده و هر یک خرده مقیاس های آن در دانش آموزان مستقل و وابسته دختر و پسر از آزمون تحلیل واریانس دو راهه برای مقایسه میانگین های هر یک از نمرات عملکرد خانواده و هر یک خرده مقیاس های آن در گروهها بطور جداگانه استفاده شد، نتایج در جدول ٦ ارائه شده است .
جدول خلاصۀ تحلیل واریانس دو راهه برای نمرات عملکرد خانواده در دانش آموزان دختر و پسر مستقل و وابسته (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه با خرده مقیاس حل مشکل F محاسبه شده در رابطه با عامل گروه ، عامل جنس و تعامل گروه و جنس در سطح کمتر از ٠/٠٥ معنا دار است .
این نتایج مبین آن است که بین میانگین نمرات طرحواره محرومیت هیجانی در دانش آموزان مستقل و وابسته دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتایج بر آمده از پژوهش حاضر با تحقیقات ولبرن ٢٣ و همکاران (٢٠٠٢) ، اکبری و همکاران (١٣٩٠)، حمید پور (١٣٨٧) لومی و هارکنس (٢٠٠٧)، استروس ، ستیر (٢٠٠٥) همسو می باشد؛ در تبیین این یافته می توان گفت افراد دارای این طرحواره ، والدینی سرد و بی عاطفه داشته اند که به نیازهای کودک توجه نشان نداده اند ممکن است احساس کنند هیچکس نیست آن ها را راهنمایی کند، کسی آنها را درک نمیکند وتنها هستند .
), Current perspectives on personality Disorders American psychiatric press, pp.