چکیده:
در سالهای گذشته پژوهشگران زیادی تلاش کرده اند تا رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجـانی را مطالعـه کننـد و از این رهگذر مدلی جامع با توجه به سازمان مورد بررسی خود ارائه نمایند ؛ ولی تاکنون کمتر پژوهشی توانسـته تـا هـر دوی این عوامل را در کنار هم و در تعامل با ابعاد دیگری از رفتار سازمانی بحث نماید ؛ که این تحقیق می توانـد در ایـن زمینـه یک الگو باشد. در این پژوهش از دو عامـل هـوش معنـوی و هـوش هیجـانی بـه عنـوان متغیرهـای مسـتقل و از عوامـل خوداثربخشی و خودنظمی به عنوان متغیرهای وابسته استفاده شده است . روش این تحقیق از لحاظ هدف ،کاربردی بـوده و از جنبه گردآوری داده ها روش ، توصیفی– پیمایشی و همبستگی و از نوع میدانی می باشد . در این تحقیق ازمـدل پترایـدز و فارنهام بهره گرفته شده است . پس از جمع آوری پرسشنـامه ها و آماده سازی داده هـای پژوهــش ، تحلیـل آمـاری بـا استـفاده از آزمـون های T - استیودنت و رگرسیون خطی چندگانـه توسـط نـرم افـزار SPSS١٨ و بـرای بـرازش مـدل تحقیق با داده های جمع آوری شده از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افـزار ٨.٥ LISREL اسـتفاده شـده اسـت . بـا انجام این تحقیق مشخص گردید که چهار بعد از ابعاد هوش معنوی و هوش هیجـانی بـه نـام هـای توجـه بـه معنویـات ، اجتماعی بودن ، مدیریت هیجانات و خودانگیزشی رابطه مستقیم بـا خوداثربخشـی و خـودنظمی دارنـد . در ایـن تحقیـق کارمندان مرد در عامل هوش هیجانی و کارمندان زن در عوامل خوداثربخشی و خودنظمی برتر هستند که نشـان از تفـاوت جنسیتی به عنوان عامل تاثیرگذار در فرآیند تحقیق می توان نام برد.
خلاصه ماشینی:
مختاری پور (١٣٨٦) در مقاله ای تحت عنوان " بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بازدهی های رهبری "ضـمن تعریف هوش هیجانی و مدیریت و بیان ابعاد هوش هیجانی در مدیریت و رهبری گروه توضیح می دهند که با تلفیق دانش مدیریتی و توانایی هیجانی در مدیریت ، امکان سوق دادن افراد به سوی دستیابی به اهـداف کارسـاز و مفیـد بیشتر است و مدیران برخوردار از هوش هیجـانی، رهبـران مـؤثری هسـتند کـه اهـداف را بـا حـداکثر بهـره وری و رضایتمندی کارکنان محقق میسازند.
جدول شماره ( ١) : مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه ها (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت آزمون فرضیه اول تحقیق و برای درک رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجانی به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق با خوداثربخشی و خودنظمی به عنوان متغیرهای وابسته تحقیق از آزمون رگرسـیون خطـی چندگانـه اسـتفاده میگردد.
جدول شماره (٧) : خلاصه نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری (رجوع شود به تصویر صفحه) با مقایسه معادلات ساختاری در این بخش ، با معادلات خط رگرسیون چندگانـه ، مشـخص میشـود کـه هـر دو 16 تحلیل (تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مدل معادلات ساختاری) نتایج یکسانی ارائه می دهند در هر دو تحلیـل ، چهارعامل اجتماعی بودن ، توجه به معنویات ، مدیریت هیجانات و خودانگیزشی از بین شش بعد هـوش هیجـانی و هوش معنوی مورد بررسی در این تحقیق ( به عنوان متغیرهـای مسـتقل ) تنهـا عـواملی هسـتند کـه باعـث افـزایش خوداثربخشی و خودنظمی (به عنوان متغیرهای وابسته ) می شوند.