چکیده:
در این مقاله، با رویکرد تحقیقی طرحهای آزمایشی کلاسیک، به ارزیابی تاثیرات آموزشهای مدارس قرآنی، که به صورت کلاسهای فوق برنامه در برنامه آموزشی مدارس اجرا میشود، بر روخوانی قرآن پرداخته شده است. برای این منظور، شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب گردید و دو گروه از دانشآموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. از هر کدام از گروهها، قبل و بعد از برگزاری این کلاسهای آموزشی، آزمونی در زمینه مهارتهای قرآنی در بخشهای مختلف به عمل آمد، با این تفاوت که دانشآموزان گروه کنترل در این کلاسها شرکت نکرده بودند. یافتهها نشان داد که این دورههای آموزشی تأثیر مهمی بر مهارت روخوانی دانشآموزان ابتدایی میگذارد. بر اساس روشهای آماری به کار گرفته شده، شامل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای شبکهای، آزمونهای ناپارامتری و به ویژه تحلیل کواواریانس، مشخص شد که بیشترین تأثیر، از طریق آموزشهای مربوط به لحن به دست آمده است. یافتهها همچنین تفاوت معناداری را بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ میزان تاثیرگذاری نشان ندادند. به این ترتیب، میتوان گفت برگزاری این دورههای آموزشی در بهبود روخوانی قرآن مجید در دانشآموزان ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است و دستکم به برخی از اهداف خود دست یافته است.
خلاصه ماشینی:
در برنامه جدید آموزش قرآن نیز توجه به مهارتهای اولیه آشنایی با قرآن، یعنی روخوانی در آموزش ابتدایی مد نظر قرار گرفت و برنامههایی برای آن تدارک دیده شد که مدارس قرآنی یکی از آخرین آنها است.
جدول 1: تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بردسکن در پایههای مختلف − سال تحصیلی 90−91 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از آنجا که دانشآموزان پایه اول در کلاسهای قرآنی شرکت نمیکنند، باید آنها را از جامعه مورد مطالعه حذف کرد که به این ترتیب تعداد دانشآموزانی که امکان شرکت در مدارس یادشده را داشتند به 1725 نفر تقلیل یافت.
جدول 3: تعداد نمونه در گروه آزمایش (همچنین گروه کنترل) به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ابزار اندازهگیری: برای گردآوری دادههای مورد نیاز، از پرسشنامههای ارزیابی مهارت قرآن که براساس روش استاندارد ارزشیابی مهارتهای قرآنی در مدارس ابتدایی میباشد، استفاده شده است.
جدول 8: نتایج تحلیل کوواریانس نمرات روخوانی قرآن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول مشاهده میشود، مقدار f بهدست آمده برای گروهها با درجۀ آزادی (1=df) در سطح (001/0p در نهایت، فرض بر آن بود که تأثیر دورههای آموزش قرآن در مدارس قرآنی برای پسران و دختران ابتدایی متفاوت است.
(به تصوير صفحه مراجعه شود)نمودار 3: تفاوت میانگین نمرات دو جنس در آزمون روخوانی قرآن قبل و بعد از آموزشهای قرآنی ــ گروه آزمایش نتیجهگیری آموزش قرآن در کشور ما همواره از جایگاه والایی برخوردار بوده و این کار، چه به صورت رسمی و چه به صورت غیر رسمی، مورد توجه بوده است.