چکیده:
هدف : هدف این مقاله تعیین تاثیر فناوری اطلاعات بر سواد اطلاعاتی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان همدان است . روش : جامعه آماری این پژوهش کاربردی را ٣٦٤ دانش آموز مقطع متوسطه شهرستان همدان در دو نوع مدارس دارای فناوری و مدارس عادی و در قالب گروه های آزمایش و کنترل تشکیل می دهند. حجم نمونه ها از طریق فرمول کوکران به دست آمد. جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با استفاده از استانداردهای «نه استاندارد سواد اطلاعاتی انجمن کتابداران آمریکا» و «استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی در آموزش عالی » طراحی شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که به طورکلی میزان سواد اطلاعـاتی در بـین دانـش آمـوزان مـورد بررسـی پـایین اسـت ، امـا وضعیت دانش آموزان مدارس عادی و فاقد فناوری در این زمینه به مراتب ضعیف تر از دانش آمـوزان مـدارس دارای فنـاوری است . همچنین نتایج نشان داد که در مدارس دارای فناوری ، سـواد اطلاعـاتی دانـش آمـوزان دختـر بیشـتر از سـواد اطلاعـاتی دانش آموزان پسر است . نتیجه گیری : طبق یافته های پژوهش در هر سه گروه (دختران ، پسران و هر دو) سواد اطلاعاتی دانش آموزان مدارس دارای فناوری بیشتر از مدارس عادی است . بر این اساس پیشنهاد شد درس روش تحقیق در دبیرستان ها ارائه شود؛ دبیران درس روش تحقیق به صورت رسمی به کار گرفته شوند؛ و عوامل کاستی میزان تولید و انتقال اطلاعات در بین دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
مقایسه میانگین ارزیابی منتقدانه و ماهرانۀ اطلاعات در مدارس عادی و دارای فناوری با استفاده از آزمون T با نمونه های مستقل (رجوع شود به تصویر صفحه) پرسش ٣: وضع موجود استفادٔە مؤثر و مبتکرانه از اطلاعات در میان دانش آموزان دختر و پسـر در مـدارس عادی و دارای فناوری چگونه است ؟ بر اساس جدول ١٢ که بیانگر توزیع دانش آموزان بر حسـب اسـتفادٔە مـؤثر و مبتکرانـه از اطلاعـات مـی باشـد، میـانگین مقیـاس استفادٔە مؤثر و مبتکرانه از اطلاعات ٨٠ و میانگین استفادٔە مؤثر و مبتکرانه از اطلاعات در مـدارس عـادی ٥٢/٠٣ و در مـدارس دارای فناوری (٧١/٩٨) می باشد.
توزیع دانش آموزان بر حسب استفادٔە مؤثر و مبتکرانه از اطلاعات (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١٣ نشان دهندٔە آزمون تفاوت میانگین استفادٔە مؤثر و مبتکرانه از اطلاعات در بین دانش آموزان مدارس عادی و مدارس دارای فناوری می باشد که برای گروه دختر و پسر به صورت جداگانه و با هم محاسبه شده است .
همان طور که در جدول ١٣ ملاحظه می شود در گروه دختر، میانگین استفادٔە مؤثر و مبتکرانه از اطلاعات در مدارس عادی ٤٩/٧١ و برای مدارس دارای فناوری ٧٨/٩٨ به دست آمده است که با توجه به مقدار T و سطح معناداری (٠٠١>P ؛ ٩/٧٨-= (١٦٧)t) تفاوت آماری معناداری بین مدارس عادی و دارای فناوری از این نظر وجود دارد.
توزیع دانش آموزان بر حسب سواد اطلاعاتی (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١٦ نشان دهندٔە آزمون تفاوت میانگین سواد اطلاعاتی در بین دانش آموزان مدارس عادی و مدارس دارای فناوری می باشد که برای گروه دختر و پسر به صورت جداگانه و با هم محاسبه شده است .
American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final Report.