چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت موجود دروس تربیت بدنی عمومی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقة چهار کشور از دیدگاه اعضای هیأت علمی بود. پژوهش حاضر، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق حاضر، شامل کلیة مربیان زن و مرد شاغل( اعم از حق التدریس، پارهوقت و تماموقت) میشد که تدریس دروس تربیت بدنی عمومی 1 و 2 را در دانشگاههای آزاد اسلامی منطقة چهار کشور به عهده داشتند. تعداد 140 نفر از مربیان دروس تربیت بدنی عمومی (64 نفر زن و76 نفر مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. پس از هماهنگیهای لازم و دریافت معرفینامه از مسؤولان منطقة چهار کشور امکان ورود به دانشگاههای مورد مطالعه فراهم شد. سپس پژوهشگر با کمک همکاران تحقیق به واحدهای آموزشی مورد مطالعه مراجعه و ضمن مشاهدة مستقیم فرآیند تدریس و چگونگی اجرای درس تربیت بدنی، وسایل، تجهیزات و فضاهای ورزشی موجود دردانشگاهها به تکمیل پرسشنامهها اقدام نمودند. تجزیه و تحلیل یافتهها، نشان داد که فقط بین ویژگیهای فردی (مدرک تحصیلی و رتبة دانشگاهی) و امکانات و تجهیزات ورزشی مربیان زن و مرد، تفاوت معناداری وجود دارد. در حالی که به طور کلی با مقایسة دانشگاههای مورد مطالعه، این تفاوت در مورد ویژگیهای فردی بین مدرک تحصیلی، نوع استخدام و رتبة دانشگاهی و بین دیدگاهها در موارد اهمیت درس تربیت بدنی، برنامة آموزشی و امکانات و تجهیزات ورزشی، تفاوت معناداری مشاهده شد. نتایج تحقیق حاضر، بیانگر آن است که در مجموع، دانشگاههای آزاد منطقة چهار کشور با کمبود نیروی انسانی متخصص، وسایل، تجهیزات و فضاهای ورزشی رو به رو هستند و به دلائل گوناگون به دروس تربیت بدنی عمومی در این دانشگاهها توجه لازم صورت نگرفته است. بنابراین میطلبد که مسؤولان امر توجه جدی و بیش از پیش به این موضوع معطوف داشته باشند و با تصمیمات منطقی و با شهامت کاری، تحولی اساسی و بنیادین در ارائة دروس تربیت بدنی عمومی این دانشگاهها ایجاد نمایند.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق حاضر، بيانگر آن است که در مجموع ، دانشگاه هاي آزاد منطقۀ چهار کشور با کمبـود نيـروي انـساني متخـصص ، وسايل ، تجهيزات و فضاهاي ورزشي رو به رو هستند و به دلائل گوناگون به دروس تربيت بدني عمومي در اين دانـشگاه هـا توجـه لازم صورت نگرفته است .
در اين راستا، ضرورت بررسي مفصل ديدگاه ها، تجارب گذشتگان ، وضعيت فعلي و مقايسۀ آن با آنچه بايـد باشـد، محقـق را بـر آن داشت تا به بررسيمقايسه اي وضعيت و چگونگي اجراي دروس تربيت بدني عمـومي ١و٢ در دانـشگاه هـاي آزادمنطقۀ چهار کشور در سال تحصيلي ٨٤ـ٨٣ بپردازد و عواملي نظير وضعيت نيروي انساني (ويژگـي هـاي مربيان زن و مرد تربيت بدني عمومي)، عوامـل مـادي (فـضاهاي ورزشـي، امکانـات و تجهيـزات ورزشـي )، چگونگي اجراي درس تربيت بدني و فرآيند تدريس (اهميت درس تربيـت بـدني، وضـعيت برنامـۀ آموزشـي، نظارت ، ارزشيابي و کنترل اجراي درس تربيت بدني عمومي ) در دانشگاه هاي آزاد اسلامي منطقۀ ٤ کـشور بـا استفاده از پرسش نامه هاي مجزا و فرم گردآوري اطلاعـات را مـورد بررسـي قـرار دهـد تـا در تعيـين خـط و مشيهاي اساسي و برنامه ريزي هاي مطلوب و قابل اجرا در سطح دانشگاه هاي آزاد اسلامي منطقـۀ ٤ کـشور مورد استفاده قرار گيرد.
اگرچه به طور کلي اهميت دروس تربيت بدني عمومي در دانشگاه هاي مورد مطالعه متفاوت است (جـدول ٧)، اين تفاوت بين مربيان زن و مرد از نظر آماري ، معنادار نيست (جدول ٦).
An examination of high school students' attitudes toward physical education with regard to sex and sport participation.